Svar: 3. måltid - hvornår passer det ind i dagsrytmen?
11. maj 2012
Alder:
6 mdr.
Kære mor til skøn og glad dreng :)
Tak for dit brev og velkommen til - dejligt at høre at du har kunne bruge mine tidligere svar til andre :)
Det lyder som en god idé at tilbyde jeres dreng et 3. skemåltid, nu hvor han er 6 måneder gammel og mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider vil se således ud:
Tidlig morgen 05.30/6: Vågner og ammes og dagen begynder.
Morgen 7-7.30: Tilbydes lidt grød, gerne havregrød eller øllebrød, vand af kop.
Puttes til morgenlur ca. kl 8 som nu.
Formiddag 10: Frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Ammes og puttes til lur ca kl 11 som nu
Frokost 13.30: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til sene lur kl ca 15.30 - kan evt. tilbydes lidt frugtmos og frisk frugt i hånden først.
Aften 18: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.
Ammes og puttes ca 19.30
Først på natten 01-02: Ammes og sover videre
Som du kan se har jeg indført et morgenmåltid, så han stille og roligt starter dagen med morgengrød. Formiddagsgrøden er erstattet af et mellemmåltid og i stedet får han så frokost - grøntsager, kød og fisk, når han vågner af sin første lur. Om eftermiddagen kan han få lidt frugt efter behov og så får han aftensmad sammen med jer og udgangspunktet bliver nu mere og mere jeres mad, det vil sige mad der smager af mere og f.eks. lidt sovs eller lignende ... :)
Jeg håber at ovenstående plan giver lidt idé om, hvordan en dag kan skrues sammen så han stadig får sine måltider, mellemmåltider og også får sit behov for mælk hos dig dækket tilstrækkeligt :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske