Brev:
3. måltid - hvornår passer det ind i dagsrytmen?
11. maj 2012
Alder:
6 mdr.
3. måltid - hvornår passer det ind i dagsrytmen?
Hej Helen,
Først og fremmest tak for en god brevkasse. Jeg har forsøgt at finde svar blandt dine tidligere besvarelser, men min søns rytme er lidt anderledes, hvorfor jeg nu skriver selv til dig.
Vi startede på grød/mos da han var 5 mdr. Han viste stor interesse for vores mad og drikke og kastede sig nærmest hovedkulds ud i grøden med stor velbehag :-) Kartoffel-/grøntsagsmos (gulerod, broccoli, blomkål) startede vi på efter et par uger med formiddagsgrød og også dette var en stor succes. Så vi var ikke i tvivl om at han var klar til mere fast mad :-)
Nu er han 6 mdr og 1 uge og jeg tænker at opstarte hans 3 måltid snarligt, blandt andet efter anbefaling fra min sp.
Og her kommer mit spørgsmål så - hvornår i hans dagrytme kan jeg give det 3. måltid???
Dette er vores rytme:
Kl. ca. 05.30-06.30 Vågner og ammes (er lysvågen og kan ikke puttes igen)
Han pusles, vaskes, får tøj på og vi leger lidt.
Kl. ca. 08.00 Puttes til hans korte morgenlur på ca 30-40 minutter.
Når han vågner igen leger vi og hygger med legetøj, sang osv.
Kl. ca. 10.00 Får grød (risgrød er stadig favoritten, gerne med sveskemos)
Han hygger lidt selv med skeen efter måltidet, skiftes og ammes.
Kl. ca. 11.00 Han puttes til hans lange lur (ca 2½ time)
Kl. ca. 13.30 Vågner og ammes
Vi leger og hygger med legetøj, sang osv.
Kl. ca 15.30 Puttes til hans sene korte lur på ca 30-40 minutter
Når han vågner igen leger vi osv.
Kl. ca 18.00 Får kartoffel-grøntsagsmos
Han hygger igen lidt med skeen og vi leger lidt.
Kl. ca. 19.15 Gøres klar til natten med pusletid, hvorefter han ammes.
Kl. ca. 19.45 Puttes og falder i søvn i egen seng efter ca 10 minutters hygge-møven.
Kl. ca. 01.00-02.00 Ammes
Løbende over dagen tilbydes han vand på flaske og til alle hans måltider får han vand på kop, hvilket han synes er aldeles herligt. Desuden tilbydes han lidt frugt/grøntsag om eftermiddagen enten som frugtsaft fra fx melon, et stykke æble at sutte på eller en skive agurk.
Tænker at det 3. måltid kunne være havregrød/øllebrød som morgenmad, men bliver i tvivl om hvordan jeg skal gøre det ifht hans lure osv...
På forhånd tak for svar.
Med venlig hilsen
En stolt mor til en skøn og glad dreng!