Svar: At spise ude med et barn med mælkeallergi
11. maj 2012
Alder:
21 mdr.
Kære Førstegangsforældre
Det giver altid ekstra udfordringer, at spise ude, når man har et barn med allergi. For mælkeprotein, æg eller hvad barnet nu ikke tåler, kan meget let gemme sig i fødevarer, som vi ikke forventede ville give problemer - og nej, du kan ikke være sikker på at personalet ved om der f.eks. er "mælkebestanddele i melet" ... Det sikreste er derfor altid at medbringe mad hjemmefra.
Flere virksomheder i Danmark begynder dog at skilte mere tydeligt med hvad de serverer i f.eks. kantinen, så alle kan spise og være sikre på at de tåler maden. Der kan være mange hensyn at tage, der er vegetarer, veganere, mennesker der ikke spiser svinekød, allergi overfor æg, mælk osv. nogle tåler ikke gluten - der er masser af gode grunde til at informere om forskellige indholdsstoffer i forskellige retter og tendensen går i den retning ...
I USA hvor I skal til er tendensen større og I vil godt kunne finde restauranter der på deres menu-kort skriver om retten er til allergikere ... De har "allergy safe menues" på nogle restauranter. I kan prøve at søge på nettet og se om ikke der dukker nogle restauranter op, som I så kan satse på ...
Normalt gælder anbefalingen omkring at koge vand til modermælkserstatning de første fire måneder. Hvis man laver flere blandinger samtidig, og altså ikke bruger det hele med det samme, bør man også bruge kogt vand til børn, der er ældre end 4 måneder. Til børn født for tidligt eller børn født med lav fødselsvægt eller børn født med immundefekter bør bruges kogt vand til blanding af modermælkserstatning i den tid de udelukkende får modermælkserstatning.
Jeg vil undersøge hvorvidt man vil anbefale stadig at koge vand til Nutramigen til en pige som jeres, der nu er 21 måneder og som har mælkeallergi ... Jeg vil derfor vende tilbage til dig.
Fortsat held og lykke :)
Supplement til svar den 19. maj 2012
Der er ikke nogen øvre grænse i forhold til hvorlænge man koger vandet til modermælkserstatning. Det betyder, at hvis barnet efter 4 måneders alderen tilbydes modermælkserstatning, der ikke er lavet med det samme, men som f.eks. står i køleskabet indtil barnet skal have det, så skal erstatningen altid lavet på kogt afkølet vand uanset, hvor gammelt barnet er.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske