Brev:
At spise ude med et barn med mælkeallergi
11. maj 2012
Alder:
21 mdr.
At spise ude med et barn med mælkeallergi
Kære Helen.
Vi synes efterhånden, at vi har fået rigtig godt styr på de forholdsregler, vi må tage i forbindelse med madlavning til vores datter med mælkeallergi, men når vi skal ud, medbringer vi altid mad til hende.
Da vi bor i byen, lægger vi gerne vejen forbi café o.lign., hvis vi er på tur med klapvognen, og her ville det være så skønt, hvis vores datter kunne spise lidt med, så vi ikke altid skal gå rundt med madpakke til hende. Hun vil jo efterhånden gerne spise det, vi får :-)
Dog er vi ikke trygge ved at bestille mad til hende, for vi tænker for det første, at det er svært at finde noget på menuen, som ikke indeholder mælk. Vi har en enkelt gang spurgt os for på en børnevenlig restaurant, men her var der mælkebestanddele i melet, de brugte. Vi ved heller ikke helt, om vi kan forvente, at en restauratør eller cafépersonale ved, hvad det vil sige, at en ret ikke må indeholde mælk, for det drejer sig jo ikke bare om at undgå mælkeprodukter men om alle ingredienser, der kan tænkes at indeholde mælkeprotein (vi ved jo selv, at der skal læses nøje efter i indholdsfortegnelsen ;-))
Vores spørgsmål er, om vi bare skal acceptere, at vi ikke kan spise ude med vores datter? Vi skal snart til New York, og i den forbindelse ville det jo være skønt, hvis vi ikke hele tiden er afhængige af selv at skulle tilberede mad til hende. Vi vil jo gerne bruge dagene på farten frem for på hotellet (selvom vi har fundet et sted med køkken for at være på den sikre side). Har du gode tips i den forbindelse?
Til sidst et spørgsmål vedr. Nutramigen: Gælder anbefalingen om, at vandet skal være kogt, før erstatningen blandes, kun for spædbørn, eller er det også nødvendigt at koge vandet med den alder, vores datter har?
Med venlig hilsen og tak for dine altid gode råd
Førstegangsforældrene