Svar: Sove igennem - 19 mdr.
8. maj 2012
Alder:
19 mdr.
Hej med dig
Rigtig mange børn vil i 18-20 måneders alderen have en periode hvor de både har rigtig vært ved at falde i søvn og hvor de også vågner om natten og har brug for hjælp til at komme videre i søvnen.
Det handler ofte om at børn i denne alder oplever verden større og mere farlig og alt hvad de oplever skal både slippes inden de falder i søvn og skal også bearbejdes i drømme om natten. Derfor er det ofte en rigtig god idé i denne alder at bruge lidt tid ved sengekanten og tale lidt om dagen og alle oplevelserne, sætte ord på noget af alt det barnet har oplevet, så lidt af barnets tankemylder bliver bearbejdet.
Det kunne f.eks. være ved at sige: "I morges da vi stod op, så fik du havregrød - hmm, det smager godt", "så kørte vi til vuggestuen, hvor du legede med ...", "så var I på legepladsen og du faldt og slog dig - AV! det gjorde ondt", "men så fik du plaster på og så gik det godt igen" osv. Og så mindes I både de sjove ting og de svære ting. Jo mere man får gennemgået dagens oplevelser, jo mere vil barnet kunne give slip på dagen og jo lettere vil roen kunne falde over barnet.
Det er også naturligt at fordi hun lige nu oplever verden lidt større, så er hun også mere bevidst om at I går og drømmer derfor ofte også om adskillelse og om at blive væk fra jer. Hun har ekstra meget behov for at mærke at I er der, for at være sikker på at I ikke er forsvundet og kan derfor godt klynge sig lidt ekstra til jer - ikke kun når hun skal sove, men også under søvnen om natten hvor hun vågner og græder og har brug for tæt fysisk kontakt for at vide at I ikke forsvinder fra hende. Er hun ked af det skal hun naturligvis trøstes og beroliges og hun skal hele tiden mærke at I er der for hende. Hun må ikke på nogen måde føle sig alene og forladt.
Nogle gange kan det dog trøste og hjælpe til at komme videre i søvnen at have en drypfri kop hos sig. Så hun, når hun vågner, kan tage sig lidt vand at drikke og derefter sove videre ...
Nogle gange kan det også hjælpe at have en lille tallerken stående med lidt frugt eller en lille kiks, på et lille bord ved siden af sengen, som hun kan tage når og hvis hun vågner og på den måde selv komme videre uden at behøve jer - det kan også være et forsøg værd ... I skal naturligvis sikre jer ikke at give hende noget, som hun kan få galt i halsen ...
Hun står tidligt op og sover en god lang lur og det er fint. Det lyder også okay at hun så først er parat til at sove til natten kl 20-20.30, det er helt okay. Det er vigtigt at I forsøger at holde en fast rytme uanset om det er hverdag eller weekend. Jo mere ens jeres dage er, jo mere stabilt vil hendes indre ur blive og jo større sandsynlighed er der også for at hun vil kunne sove sammenhængende om natten. Hele dagens rytme, tidspunkter hun sover på, er aktiv på, tilbydes mad på, samt mad hun spiser osv. har alt sammen betydning for hendes indre ur og for hendes evne til at kunne sove igennem. Og lige nu spiller alder og udvikling naturligt også ind :)
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske