Svar: Soveplads og eget værelse.
5. maj 2012
Alder:
4 mdr.
Kære Tina
Tak for dit brev - korte og helt præcise spørgsmål, jeg skal prøve at svare ligeså kort og præcist :)
Først vil jeg sige, at jeg normalt ikke anbefaler at børn lægges på eget værelse før de er ca 6 måneder gamle. Dette fordi undersøgelser viser at forældres natlige støj kan være med til at holde barnets vejrtrækning igang og det kan derfor forebygge vuggedød at man sover i samme rum (ikke i samme seng) :)
Sovepladsen er hyggelig, når den er genkendelig for barnet. Det vil sige at barnet kender sin seng og forbinder det at sove med noget dejligt og rart. I takt med at barnet puttes på en tryg og god måde og dermed lærer at det at sove er noget dejligt, så vil barnet naturligt også finde sin soveplads hyggelig. Hvorimod, hvis barnet får lov til at græde længerevarende i sin seng, så er sengen ikke er rart og hyggeligt sted at være og så vil barnet ikke være glad for at blive puttet der.
En sengerand kan være en god idé, til børn der profiterer af at være svøbt eller føler tryghed og ro ved at ligge på "lille plads". En sengerand kan skærme barnet og hjælpe barnet med at finde ro. Nogle børn har glæde af at der er figurer eller mønstre på sengeranden, fordi de så ligger og kikker på disse inden de skal sove. Det er igen genkendeligt og der kan være nogle rutiner i at ligge og kikke. De lidt større børn på 8-10 måneder, som nogle gange har svært ved at overgive sig til søvnen og som hellere vil lege, vil ofte have glæde af en sengerand med små lommer og små figurer der kan tages op, puttes ned osv. På den måde kan barnet "lege færdig" imens det ligger i sin seng og er derefter parat til at sove.
Andre børn bliver forstyrrede af en for mønstret sengerand eller en sengerand der indbyder til aktivitet og så er det bedre enten ikke at have nogen eller at vælge en neutral. Og så er der også børn, der protesterer mod sengeranden og som føler større tryghed ved at kunne kikke ud igennem tremmerne ... :)
Der skal ikke bamser i sengen, da barnet kan få en sådan over sig og det kan være farligt. De fleste børn vil først i 12-18 måneders alderen have glæde af en puttebamse og vil tage en sådan til sig mere bevidst.
En puttesklud kan være en måde at lære barnet at komme fra favn og ned i egen seng. Puttekluden kan dufte af mor eller far og på den måde give tryghed. Igen skal man her passe på at barnet ikke får kluden over ansigtet, så den hæmmer barnets vejrtrækning.
En sengehimmel er ofte på en vugge men ikke på tremmsengen. Men igen, hvis barnet tydeligt finder ro ved at ligge mere i en hule, så er det fint at bruge en himmel, ellers vil de fleste børn naturligt begynde at kunne sove mere åbent, når de begynder at sove i en tremmeseng. Et barn på 6 måneder har normalt ikke helt så meget brug for skærmning, som et lille spædbarn ...
Et billede i loftet eller en uro er for nogle børn rigtig godt og for andre børn forstyrrende, her må I igen overveje, hvad jeres dreng vil have glæde af.
En barnevogn behøver ofte ikke en barnevognsrand, men for nogle børn kan det være rigtig trygt og dejligt at ligge og kikke på billeder, før de skal sove og imens man f.eks. triller en tur. Nogle gange kan en lille folde-ud-stof-bog også gøre det og være mere anvendelig, fordi barnet også kan sidde med den og kikke i den.
Hvorvidt du skal flytte ham i etaper, så du starter med at være på værelset for at vurdere om han reagerer og for at være der for ham, må afhænge af hvordan du har det bedst. Du skal gøre det, som du er mest tryg ved at gøre.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske