Svar: Grøn afføring og gråd
3. maj 2012
Alder:
2 mdr.
Kære Winnie
Det er helt naturligt at børn der får f.eks. NAN H.A har grønlige afføringer. Det skyldes hydrolyseringen af proteinerne i modermælkserstatningen og derfor vil børn der får erstatninger med hydrolycerede proteiner ofte have lidt mere grønne afføringer end børn der får almindelig mme. Det er naturligt og helt ufarligt også selvom den nogle gange kan være grøn som pesto ... :)
Det er en god idé at give jeres datter lidt mavemassage. I kan massere med to fingre rundt omkring navlen i urets retning, små cirkelbevægelser. Brug evt. lidt badeolie, så glider jeres fingre nemmere.
Det er også en god idé at lægge hende på maven, det kan være svært med skinnen, men prøv at have hende på maven, når I bærer hende i jeres arme, så hendes mave hviler på jeres underarm - kan det lade sig gøre?
Det kan være en idé at prøve med en ande type sutteflaske eller sutteflaskesut. Nogle sutter er lavet som "anti-kolik" og reducerer derfor mængden af luft barnet tager ind.
Det kan være en idé at give hende en sut i forlængelse af måltidet, fordi det at sutte sætter gang i tarmperistaltikken og hjælper mælken igennem systemet.
Det er også en god idé at I forsøger at hjælpe hende med at bøvse, så hun kommer godt af med luften den vej. Jo mindre luft der skal igennem maven, jo bedre er det for hende ... :)
Prøv at lade hende sidde lidt op, når hun spiser. Det kan også lette hendes indtag og gøre at indtaget af luft minimeres.
Det er meget flot, hvis jeres datter kan sove fra 21.30 til 5.30 - det er langt mere end I kan forvente med den alder hun har og hvis hun sover 8 timer uden mælk så springer hun faktisk et måltid over ... Det er naturligvis rigtig dejligt at I kan få jeres nattesøvn, men det betyder at hun er nødt til at søge sit behov dækket om dagen og der er nødt til at indtage en ekstra flaske - og det kan faktisk godt gøre, at hun så får lidt ekstra ondt i maven ... Derfor kan det være en god idé at forsøge at arbejde på en rytme, hvor hun spiser med 3-4 timers interval og at hun om natten ikke sover mere end 5-6 timer uden mælk ...
Hun er stadig så lille at det er begrænset, hvor meget rytme I kan arbejde på i løbet af dagen. Nogle dage vil hun naturligt sove korte lure og andre dage længere lure og her er man nødt til at være fleksibel. Det I lige nu kan gøre er at arbejde på genkendelige rutiner omkring putning. At hun f.eks. får mælk, skiftes, svøbes, får mælk igen og derefter puttes med samme kærtegn, sut, lulles i søvn i barnevognen eller lignende. Jo mere faste ritualer I indfører nu, jo mere genkendeligt bliver det og jo mere vil det hjælpe hende til at overgive sig til søvnen hen af vejen.
Når hun vlier 3-4 måneder vil det være rigtig fint at arbejde på en mere fast rytme, hvor hun sover 3 lure i løbet af dagen, men det kan vi tage til den tid - I kan også læse mere i min bog om børn og søvn.
Frustrationen og ulykkeligheden sidst på dagen kan handle om flere ting - det kan naturligvis hænge sammen med indtag af mad, rytme osv. dagen igennem, men det kan også handle om at hun om aftenen er fyldt med indtryk og let bliver overstimuleret. Der skal ikke så meget til, før at verden vælter for hende der. Det kan I læse mere om i min bog "Helens bog om dit barns udvikling", som kommer med ny forside i næste uge ...
Og ja, det er sandsynligvis rigtigt at I lige nu ikke skal tage så mange steder med hende, men prioritere at være derhjemme. Hun oplever mere og mere af verden, suger til sig af indtryk og det kan hjælpe hende, at I forsøger at have så meget ro omkring hende som muligt i en periode :)
Håber I her er hjulpet lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske