Svar: Mad og søvn - 13 mdr.
3. maj 2012
Alder:
13 mdr.
Kære R
Tak for dit brev og dejligt at høre at det er gået godt med indkøringen i vuggestuen og at I kan mærke at hun nu begynder at trives med at være der og går ind på stuen uden jer. Jeg håber at storebror også trives ...?! :)
Det er helt naturligt at børn i 1 års alderen begynder at spise mere selektivt og ofte også spiser mindre. Det handler både om at hun ikke længere vokser helt så hurtigt, som det første år, men det handler også meget om, at lysten til at putte i munden og smage på alt for at undersøge er betydeligt mindre nu. Hun undersøger ligeså meget ved at mærke og føle, lytte osv. og i munden kommer tingene ikke bare automatisk.
Det handler også om at hun naturligt begynder at vise mere selvstændighed og egen vilje og evne til at sige "nej!" og ryste på hovet bliver større. Og netop omkring maden, så er det muligt at sige nej og markere sin vilje. I alle andre sammenhænge, kan du "tvinge" hende, f.eks. når hun skal have skiftet ble og ikke vil ligge på puslebordet eller når hun skal have sko eller jakke på og ikke vil det - så kan du "tvinge det igennem", fordi du er stærkere end hun er. Men netop omkring maden, så kan du ikke og det giver naturligt frustrationer.
Nogle forældre går pligtskyldigt i gang med at lave specielle retter til barnet og det er der ingen grund til. Hun kan sagtens spise det samme som jer og du skal ikke begynde at lave specielle retter til hende. Det er dog vigtigt at du sørger for at der altid er mindst én ting du ved hun kan lide og hvis det f.eks. er et kvart stykke rugbrød med smør, så server dette sammen med den varme mad. Det giver hende nemlig mulighed for at gå igang med at spise, når maden er på bordet og lærer hende at det er spisetid og at I spiser sammen og så er hun naturligt igang. Når hun så har spist sit brød, så kan hun spise noget af det andet der er på tallerkenen, - det hun også ser at I får. Og har hun lyst til at smage det I har på jeres tallerken, så er det også helt okay.
Sæt en tallerken foran hende og lad hende gå igang. Hun må spise alt og det er vigtigt at hun får ro til at spise og at I ikke sidder og kikker for meget på hende og har fokus på hende og hendes indtag af mad. Det er vigtigt med madro. Lad hende spise med fingrene og med en gaffel. Prøv om du nogle gange kan få lov til at hjælpe lidt med en ekstra gaffel eller ske ved siden af, ellers lad hende gøre det selv.
Sørg for at hun får mange små måltider i løbet af dagen, således at hvis der ikke glider særlig meget ned til det ene måltid, så spiser hun nok lidt mere til det næste. Det kan være en god idé at supplere med en godnatgrød som en del af putteritualet, selvom hun ved aftenbordet gerne vil spise selv, så vil hun måske inden sengetid godt acceptere at du mader hende, fordi hun der er træt og det er rigtig dejligt at få denne hjælp sidst på dagen ...
Med hensyn til søvnen og opvågningerne om natten, så kan der naturligvis være en sammenhæng mellem hendes indtag af mad dagen igennem og hendes afbrudte søvn. En godnatgrød kan også have god effekt her.
Det kan dog også handle om hendes alder og udvikling og det er helt naturligt at børn i 13-14 måneders alderen har en periode hvor de sover dårligt og ofte også klynger sig til forældrene. Både når de skal overgive sig til søvnen og når de skal videre i søvnen i løbet af natten. Perioden minder ofte om den periode mange også oplever i 8-10 måneders alderen, hvor barnet begynder at kravle, og nu sker lidt det samme fordi hun begynder at gå ...
Alt hvad hun oplever i løbet af dagen skal bearbejdes om natten og der sker rigtig mange ting, der er mange oplevelser i vuggestuen, hun skal forholde sig til at være adskilt fra jer i dagtimerne osv. Og det er helt naturligt at hun reagerer på dette.
Samlet vil børn i denne alder ofte have brug for ca. 13 ½ times søvn i døgnet. Det betyder at hvis jeres datter sover 3 timer i løbet af dagen, så vil hendes nattesøvn ofte skulle være på ca. 10 ½ time. Så når hun sover fra 20.30 til 05, så er det som du siger en kort nattesøvn og hun måtte gerne sove til kl 06.30 .. men det er et gennemsnit og derfor vil nogle børn sove mere og andre mindre. Det jeg hæfter mig ved er at hun sover to gode lure i løbet af dagen, hvilket også er vigtigt for hendes trivsel og udvikling og så har hun også mulighed for en god lang nat, så det er okay. Du må gå ud fra at hvis hun har brug for at sove mere, så sover hun og når hun vågner af sig selv og virker frisk og klar til at møde dagen, så er det fordi hun har fået den søvn hun lige der behøver ...
Det lyder for mig som om at det lige nu er en periode I skal igennem og at tiden også arbejder lidt for jer ...
Og med hensyn til hele kerner og fiber, så er fuldkorn sundt og godt, men i forhold til børn, er det vigtigt ikke kun at servere fuldkorn. Børn spiser små mængder af gangen og de har derfor ikke brug for samme mængde fuldkorn som vi andre.
Det anbefales at når børn tilbydes brød, så bør det være brød med fibre, men uden hele kerner. Det er med til at holde maven igang og kostfibre får vi især fra frugt, grøntsager og fra kornprodukterne, især fra brød der er lavet af groft mel. Også havregryn indeholder kostfibre.
Kostfibre findes i kornets skal. Groft mel som rugmel, grahamsmel og fuldkornshvedemel, og havregryn, er lavet af de hele kerner, der er blevet formalet eller valset, så skallens kostfibre kommer med. Brødet kan altså indeholde kostfibre, selvom man ikke kan se de hele kerner i brødet.
Mange rugbrød og grovbrød indeholder hele kerner, der ikke er knust eller formalet. Det kan være hele rug- eller hvedekerner, men det kan også for eksempel være solsikkekerner eller hørfrø. Det kan smage godt, men hvis man ikke tygger kernerne godt, kommer de hele ud i den anden ende. Derfor har små børn ingen glæde af de hele kerner, og får de for mange, giver det en meget løs afføring. Det kan altså være med til at holde maven igang, men hvis barnet ikke kan tygge sig igennem kernerne, så er der risiko for at barnet ikke optager næringen tilstrækkeligt fra dem.
Man kan dog sagtens få lyst brød, som er fuldkornsbrød, selvom det ikke kan ses. Dette netop fordi brødet er bagt af fuldkornsmel, hvor hele kornet er brugt. Når man vælger brød til børn, er det en god idé at vælge brød som "ligger tungt i hånden", brød som vejer noget. Det er ofte tegn på at der er brugt fuldkornsmel, også selvom brøddet ikke indeholder hele kerner. Omkring 18 måneders alderen vil de fleste børn godt kunne tygge brød, der indeholder flere kerner.
Med hensyn til brune ris og fuldkornspasta, så er det ganske udmærket generelt at vælge fuldkornsvarianter, da disse indeholder alle dele af kornet, inklusiv vitaminer, mineraler og kostfibre. Det er med til at give en god fordøjelse og det mætter bedre. Men også her gælder, at variation er vigtigt og at barnet skal kunne tygge maden godt nok. Det kan være svært at fordøje maden, hvis den er for grov.
Det er derfor en god idé at du varierer og giver ½ af hver, så hun sammen med sin middagsret får en blanding af ½ naturris og ½ hvide ris eller ½ fuldkornspasta og ½ hvedepasta som tilbehør - og ikke udelukkende fuldkorn.
Håber du kan bruge mine tanker videre og at det giver lidt ro med på vejen.
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske