Brev:
Mad og søvn - 13 mdr.
3. maj 2012
Alder:
13 mdr.
Mad og søvn - 13 mdr.
Hej Helen
Ja, mad og søvn er jo to ret centrale dele i livet og lige nu driller begge dele os. E er lige netop blevet 13 mdr, er glad, går efterhånden ret godt, øver sig i at gå op og ned af små ting, og i at sætte sig ned fra stående uden at holde i noget. Hun er startet i institution for 5 uger siden og det går faktisk nu OK - hun er glad dernede og klynger sig ikke til mig når vi kommer derned, men går ind på stuen uden os. Så det er jo dejligt.
Men to ting frusterer mig.
Den ene er mad. E. har hele tiden spist fint og varieret - ikke de store mængder (som sin bror er mad ikke favoritdisciplin og hun er som ham lille i højde og drøjde), men mange forskellige ting. Men det har da så lige ændret sig de sidste uger. I stedet for at være nysgerrig og prøve nye ting, vælger hun i stedet mere og mere fra - også ting hun gerne ville have tidligere. Og det begynder at blive ret ensidigt synes jeg.
Hun er så irriterende når vi spiser. Vil drikke SELV (kan hun også og får hun lov til). Hun vil KUN spise hvis hun selv kan tage det på gaflen og ind i munden. Hvis vi så meget som rører gaflen, går hun helt i flitsbue. Og det er jo fint hun prøver, og hun kan også godt få noget på gaflen og i munden, men ikke nok til et måltid. Samme med skeen. Undtagen ved morgenmad hvor hun vist er så sulten at hun til at starte med accepterer at vi giver hende noget.
Så morgenmaden er faktisk det eneste som er OK. Her får hun havregrød med revet pære eller havrefras (når hun ser storebror har det) eller omelet med ost hvis hun ser min mand spiser det.
Frokost: ja hun er gået fra at spise rugbrød med makrel, æggesalat, rognguf, leverpostej, tunsalat til at spise rugbrød med smør og MÅSKE lidt makrel. Helst vil hun bare kun have smør uden brød.
Frugt er egentlig OK, hun elsker blåbær, druer, melon og banan - men spiser generelt det meste frugt. Grøntsager er knap så godt, gider nu kun spise agurk, majs (helst kolber), ærter og kogte gulerødder, måske nogen gange broccoli. Før spiste hun også tomat, squash, champignon, grønne bønne, hvide bønner, kidneybønner.
Kød kan vi slet ikke få hende. Undtagen hvis jeg selv bager pizza med kødsauce. Lasagne (normal eller med kylling/spinat) vil hun også nogen gange. Men ikke kødboller (i karry, tomat eller noget). Kyllingestykker er der også lukket for. Ris med sovs ELSKEDE hun - men ikke nu (undtagen med nogle få udvalgte sauce). Pasta er ikke interessant og kartoffel mener hun tilsyneladende slet ikke er mad. Fisk gider hun ikke mere, hvilket hun ellers var begejstre for tidligere.
Det eneste som ALTID hitter er brød med smør. (og hun kan også altid åbne munden for usunde ting, også selvom hun ALDRIG har set det før. Ved tilsyneladende instinktivt at her er noget guf).
Det er ikke fordi jeg er bange for hun ikke får nok mad - vi tilbyder hende ofte, og hun spiser lidt hver gang. Og hun spiser jo forskellige ting - det er jeg med på. Men det som frustrere mig er at hun afviser en masse ting som hun med stor fornøjelse spiste før. Og det er så irriterende at hun KUN vil selv for det er bare ikke nemt at spise ris med ske eller suppe helt selv når man er 13 mdr. Der er jo det der åbne vindue, hvor de lige nu skal prøve så meget som muligt for ikke at blive alt for kræsne. Og vi forsøger at leve sundt og varieret (særligt efter min mand blev syg, tænker vi over kosten) - og var stoppet med sær-mad til Emma. Men tænker om vi er nødt til det igen - vi andre gider jo ikke pizza hver aften.
Har du nogle tanker om hvad der kan være årsag til hendes mere og mere kræsne tilgang til mad. Og hvad vi gør ved at hun er så møg stædig med at ville spise selv?
Den anden ting er søvn. E. sover stadig utroligt dårligt. Hun er nem at putte - tager alt mellem 5-30 min afhængigt hvordan vi lige ramme tidspunktet. Men hun vågner SÅ tit. Og det er stadig fordi hun sidder forvirret op og tilsyneladende ikke sanser at lægge sig igen. Hun er blevet bedre til ikke altid at skulle have sutte der, men ind skal vi og lægge hende ned. Vi er MEGET heldige hvis vi får 3 timers søvn uden afbrydelse. For det meste vågner hun kl. 21.30, 23, 2 og 5 - hvor hun nu er begyndt at vågne helt - og her skal vi ind til hende. Udover det vågner hun flere gange, men der finder hun selv ro igen.
Kan huske med storebror at den gode søvn kom da han begyndte at gå. Men ikke med lillesøster. Hun kommer stadig ind til os, men det virker ikke som om hun søger helt så meget tryghed om natten mere. Hun er i hvert fald stoppet med at sove direkte ovenpå mig. Og faktisk ikke altid det hjælper at tage hende ind, nogen gange bøvler hun næsten mere rundt herinde. Åhhh, hvor vi trænger til en god nattesøvn, hvor vi ikke bliver vækket hver time hele natten. ALT input, tips og gode råd er MEGET velkomne.
Vi forstår ikke hvad det handler om med den uro hele natten. Om dagen i barnevognen sover hun SÅ roligt - sover to timer til formiddag og 1 time om eftermiddagen. Sover så fra 20.30 til 5, så jo ikke voldsomt mange timers søvn. Men hun virker ikke træt (og igen, storebror har også altid haft lille søvnbehov) og vi kan ikke få hende til at sove mere.
Nå, men det blev et lidt meget langt brev, men håber du som altid kan komme med lidt tanker og ideer vi kan arbejde lidt med.
Med venlig hilsen
R
PS: et side spørgsmål. Hvornår er det de må få hele kerner i brød, brune ris og fuldkornspasta? Jo noget med at de ikke må få for mange fibre.