Svar: Natflasken spolerer vores søvn
3. maj 2012
Alder:
10 mdr.
Kære Malene
Tak for dit brev :)
De fleste børn vil i 10 måneders alderen trives med 2 flasker i døgnet, svarende til 400 ml mme som sikrer deres behov for jern, indtil de er et år. Derudover bidrager flaskerne også til et vist væskeindtag og du skal derfor være sikker på at din datter ikke søger flasken omkring midnat, fordi hun reelt har brug for væsken.
Du skriver at du giver flaske formiddag, aften og nat og de fleste børn vil ofte trives med at de to flasker ligger aften og sen aften f.eks. kl 20 og 24, hvorefter de så sover hele natten til næste morgen tidlig, hvor dagen så starter med grød. Det kan være en god idé at bibehold de to flasker aften og sen aften og i stedet fjerne formiddagsflasken. Det giver for det føste en bedre nattesøvn, men det giver ofte også et bedre indtag af mad i løbet af dagen. Når der gives flaske om formiddagen, er der altid en risiko for at den fylder og påvirker indtaget af frokost ...
Det er ofte også en rigtig god idé at introducere en godnatgrød med den alder din datter har, som en naturlig del af hendes putteritual. Hvis I f.eks. spiser aftensmad kl 18, så kan hun komme i bad ca. 18.30, gøres klar til natten, tilbydes godnatgrød kl 19.30, få sin flaske og blive puttet kl ca 20. Og på den måde være parat til at sove en god lur - og sen aften eller når hun så vågner og søger flasken selv, får hun så sin ekstra flaske og sover derefter videre.
Når flaskerne skal trappes ud omkring 12 måneders alderen og tiden derefter, så vil det ofte være en god idé at give mindre og mindre mælk i flasken, så hun får den ro og trøst, som du også selv nævner, men så hun stille og roligt lærer at sove uden at få en masse mælk i maven. Samtidig med at mælken skrues ned, så indsættes et andet ritual med kærtegn, godnathistorie, godnatsang, puttebamse osv. og i stedet for flaske får hun så mælk af en kop. Stille og roligt går dette så over til at være en tår vand i stedet.
Det er altså ikke et spørgsmål om at fjerne flasken fra den ene dag til den anden og lade hende græde og være ked af det :) Det handler om at sikre hendes behov for mælk/væske og mad hele dagen igennem og stille og roligt skrue mængden af mælk i flaske ned og så samtidig sikre et nyt ritual, der på sigt vil være mindst ligeså tryghedsgivende og dejligt for hende, som flasken er lige nu :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske