Svar: Afbrudt søvn - 8 mdr.
3. maj 2012
Alder:
8 mdr.
Kære trætte og bekymrede mor
Tak for dit brev :)
Som mor bliver man naturligt bekymret, når man oplever at ens barn græder stort set hele tiden. Hun græder, når hun skal sove, græder når hun skal spise, græder når I leger, græder når hun ikke kan se dig ... og en stor del af denne gråd kan naturligt forklares med hendes alder og den udvikling hun går igennem, men naturligvis skal hun ikke græde hele tiden ...
Børn i 8-10 måneders alderen er ofte frustrerede. Der er så meget de gerne vil og stadig meget de ikke kan. Når de forsøger at flytte sig frem, så kommer det baglæns og længere væk fra det de søger, når de prøver at spise selv, så ryger maden af gaflen eller ud af fingrene, når de skal have skiftet ble, så er det ikke rart at ligge på puslebordet, når de ikke vil have jakke på, så kræver du den på ... Og når de skal overgive sig til søvnen, så er det rigtigt svært at sove og frustrerende at skulle, for de vil meget hellere følge med i verden og i hvad der sker. Det er kedeligt at sove ...
Og det er protesten mod alle disse ting og reaktionen på alt det der sker lige nu, som du oplever ekstra meget.
Det lyder rigtig fint alt det du forsøger. Det er super at du nogle gange lægger dig med din datter fordi det holder hende sovende, ligesom det er rigtig fint at du andre gange vælger at trille hende i barnevognen. Du må meget gerne veksle imellem disse ting og gøre det du fornemmer virker bedst dag for dag.
Når du triller hende i vognen, så kan du lade hende starte med at sidde op, mærke luften i ansigtet, kikke på ting i kommer forbi og på den måde lade hende fylde sig med indtryk og oplevelser. Og først når hun tydeligt er parat til at skulle sove, så lægger du hende ned og lader hende falde i søvn. Læg her mærke til klokken, det kan give dig et indtryk af, hvornår hun reelt er parat til at blive puttet, for nogle gange prøver du måske at putte hende lidt for tidligt ...
Og andre gange kræver du måske at hun sover for meget. Netop fordi børn i denne alder gerne vil opleve og ikke sove, så sover de ofte mindre i denne periode og det er f.eks. ikke unormalt at børn i denne alder ikke sover mere end 2 ½- 3 timer samlet i løbet af hele dagen ...
Gennemsnitligt vil din datter have brug for 14 timers søvn i døgnet og det betyder at hvis hun f.eks. sover en formiddagslur på en time, så vil hun måske kun sove 2 timer til middag og så vil hun sove 11 timer om natten ...
Din datter sover lige nu fra ca 19 til 05.30-06. Altså mellem 10 ½-11 timer om natten. Om dagen sover hun ofte mellem ½ - 2 timer om formiddagen og mellem 2 ½- 4 timer til middag + nogle gange sover hun ofte sen middagslur. Og måske skulle du forsøge at arbejde på en rytme, hvor hun sover en kort formiddagslur på måske kun 45 minutter og så får lov til at sove en lang middagslur på 2 ½ - 3 timer. Og den tredje lur kan så helt springes over. Det har nemlig også betydning for nattesøvnen, at hun sover 3 lure dagligt i stedet for to, så hvis hun kan sove en længere middagslur og derved springe den sidste lur over, så kan det måske hjælpe jer lidt.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen: Evt. ammes i mors seng og sover videre der.
Morgen 7: Havregrød, vand af kop.
Storesøster følges i pasningsordning.
Sen morgen, hjemme igen tilbydes frugtmos (jerntilskud), vand af kop og puttes til morgen/formiddagslur ca 8.30-9. Sover her måske 45-60 minutter.
Formiddag 10.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med små brødhapsere med forskelligt smørbart pålæg, vand af kop.
Ammes eller tilbydes i stedet en kop lun mælk og en banan og puttes til middagslur ca kl 13. Puttes i sengen eller trilles i barnevognen. Sover her gerne 2 ½ - 3 timer, hvis det så kan gøre at hun kun behøver to lure i løbet af dagen ... Det er helt fint, hvis hun selv siger amningerne fra om dagen og i stedet vil trives med at de ligger aften, sen aften og tidlig morgen ...
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion tykmælk med revne æbler, frugtmos eller rugbrødsdrys, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, kød, fisk, ris, pasta, kartofler, grøntsager, sovs. Der skal være mad i stykker og moset mad. Maden tager mere og mere udgangspunkt i jeres mad. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten
Tilbydes godnatgrød som del af putteritualet, det kan være en mysligrød, havregrød eller flerkornsgrød.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes og sover videre.
De fleste børn vil i 8-9 måneders alderen trives med 3 amninger i døgnet og de kan ligge inden middagslur, aften og sen aften eller ligger nogle gange bedre aften, sen aften og tidlig morgen og sidstnævnte kunne måske være en idé hos jer.
Det vil som sagt være rigtig godt, hvis din datter kunne nøjes med to lure dagligt, for der er en risiko for at den sidste lur "æder" af hendes nattesøvn og måske er årsagen til at hun vågner hos jer tidligt. Hun er tydeligt træt om morgenen og har egentlig brug for at sove lidt længere ... Det vil være rigtig fint at du ammer hende tidlig morgen og giver morgengrøden senere, så hun ikke vågner fordi hun er sulten, ligesom det vil være super godt, at du indfører en godnatgrød, for at sikre ekstra mæthed til natten.
Tryghedsbehovet skal du naturligvis give hende, men det er vigtigt at hun får nærhed og fysisk kontakt, kan se dig, så hun ikke føler sig alene osv. men uden at du giver brystet. Nærhed og omsorg behøver ikke hænge sammen med amning, - amning er en stor del af det, men med den alder hun har nu, er det en god idé at lære hende at mor og bryst er to forskellige ting ....
Jeg tænker også at det kan hjælpe jer, hvis du kan flytte lidt på tiderne hele dagen igennem, så hun spiser og sover en lille smule senere hele dagen end hun gør lige nu. Det at hun begynder at stå bare ½ time senere op, så hele rytmen flytter sig, vil sandsynligvis på sigt hjælpe jer til bedre rytme og bedre søvn ... jeg håber planen viser dig hvordan og giver lidt idéer til ændring og hvordan I kan komme videre hos jer.
Sørg for at hun kan se dig i løbet af dagen og tal til hende, så hun hører at du er der, selvom hun ligger eller sidder lidt på afstand :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske