Svar: Vågner mange gange om natten - 15 mdr.
3. maj 2012
Alder:
15 mdr.
Kære Ditte
Tak for dit brev :)
Det er en forudsætning for at kunne undvære flasken aften og nat, at jeres dreng indtager både mad og væske nok hele dagen igennem og derfor vil jeg lige starte med at sende dig en dagsplan, så du kan se, hvordan hans dagsbehov egentlig ser ud nu:
Morgen 7-7.30: Havregrød, letmælk af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 11.30: Rugbrød med forskelligt pålæg, suppleres med kogte pastaskruer, stykker af frikadelle (kød eller fiskedeller), ½ hårdkogt æg, kogte grøntsager osv. Må også meget gerne få varm mad til frokost. Kød, fisk, ris, pasta, kartofler, grøntsager osv. er vigtigt som frokost og giver også grobund for en god middagslur. Vand af kop.
Tilbydes evt. en banan og en kop mælk og puttes til middagslur
Eftermiddag 15.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Tilbydes en portion tykmælk med revne æbler, frugtmos, rugbrødsdrys eller lignende. Vand af kop.
Før aftensmad 17: tilbydes lidt grønt at gumle på imens aftensmaden gøres klar
Aften 18: Familiemad, gode børnevenlige retter med kød, fisk, pasta, ris, kartofler, grøntsager, sovs af forskellige slags. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Frikadellen kan gives i stykker og kartofler moses med sovs. Vand eller letmælk af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød, det kan være en havregrød, mysligrød eller flerkornsgrød som alle mætter godt. Tilbydes en kop lun mælk i stedet for flaske
Der læses godnathistorie, I sidder hos ham, taler lidt om dagen, synger en godnatsang eller lignende, hvorefter han så skal sove, kl. er her ca 19.30-20.
Som du kan se så er der rigtig mange måltider i løbet af dagen og det er vigtigt at han får både mad og væske nok. Der er også indført en godnatgrød, som sikrer ekstra mæthed før natten.
Flaske er udskiftet med lun mælk af en kop, så han stadig får lidt mælk som han kender og er glad for, men ritualet bliver nu lavet om. Det er ikke længere flasken der vigtig, men det nye ritual med godnathistorie osv.
Det er ikke et spørgsmål om at han skal "have en kold tyrker" og sove uden flaske og dermed uden trygt ritual, det er et spørgsmål om at få skabt et nyt dejligt og mindst ligeså tryghedsgivende ritual, som han tidligere har haft. Samtidig med at I skruer mængden af mælk ned i flaske sættes et nyt ritual i stedet.
Det vil her f.eks. også være en rigtig god idé at introducere en puttebamse, som de fleste børn vil tage til sig netop i 12-18 måneders alderen. Måske har han allerede en puttebamse, måske er der brug for at I lader ham selv være med til at vælge en ny ...
Og stille og roligt - jvt. tidligere plan jeg har sent til jer - så træder det nye ritual i kraft og han lærer at sove uden sine flasker ...
Når det er sagt, så skal I naturligvis også sikre jer at han ikke vågner og søger flasken og græder om natten, fordi han er syg. Det kunne være smerter fra ørerne, som giver ham problemer, når han ligger ned ... I skal også sikre jer at han er fuldstændig tryg og glad for sin seng, hvis han forbinder sin seng med noget dårligt, har grædt meget i sengen osv. så vil det naturligt være svært for ham at sove der. Nogle gange kan det derfor være nødvendigt at tage en stor madras på gulvet i børneværelset i stedet, så I kan sidde ved siden af ham, give ham masser af kontakt og nærhed samtidig med at han lærer at sove på eget værelse ...
Og I skal sikre jer at puttetidspunkt, hele rytmen for dagen osv. passer sammen - jvf. ovenstående plan .. :)
Jeg håber at I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske