Svar: Afviser brystet - 1 mdr.
2. maj 2012
Alder:
1 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev :)
Det er helt normalt at børn har en favoritside, når de ammer. Vores bryster er naturligt forskellige og der er sandsynligvis lidt forskel på, hvor meget mælk du producerer i henholdsvist højre og venstre bryst, ligesom der også kan være lidt forskel på brystvortens størrelse ...
Og faktisk er det en rigtig god idé at "snyde hende", som du har forsøgt en enkelt gang, det er ikke synd, det er nødvendigt. Hvis du på nogen måde kan holde ud at sidde op når du ammer, så vil jeg anbefale at du prøver at lægge hende til det venstre bryst i den traditionelle ammestilling, hvor hun ligger i din favn. Når hun så har diet lidt og slipper eller hvis hun protesterer og ikke vil det bryst, så vender du hende rundt, så hun lægges til i tvillingestillingen, det vil sige, så hun ligger med kroppen ud under din arm.
Når hun ammes i den traditionelle stilling og ligger ved venstre bryst, så vil hun ligge på sin højre side. Og når du så lægger hende til samme bryst i tvillingestilling, så vendes hun rundt og lægger så på sin venstre side, men til samme bryst. Hun tror dog at hun er lagt til modsatte bryst, - derfor "snyd".
Ud over at du kan få hende til at tage imod dit bryst ved at vende hende rundt, så har ammestillingerne også betydning for stimulationen og tømningen af dine bryster. Når du ammer i den traditionelle stilling, så er det hovedsageligt mælkekirtlerne ind mod kavalergangen og på oversiden af brystet, der stimuleres og tømmes. Når du ammer i tvillingestillingen, så er det hovedsageligt mælkekirtlerne på ydersiden af brystet, som du stimulerer og tømmer og når du ligger ned og ammer, så er det mælkekirtlerne på undersiden af brystet, som du stimulerer og tømmer.
Når du nogle gange mærker at brystet spænder og du bliver øm, så kan det derfor være en rigtig god idé at du prøver at mærke efter, hvor på brystet, det spænder op. Og hvis det f.eks. er på ydersiden af brystet, så er det en rigtig god idé at lægge til i tvillingestillingen. Så det er godt at variere mellem de forskellige ammestillinger, ikke kun for at få din datter til at tage imod venstre bryst igen, men også for at få din mælkeproduktion holdt godt ved lige.
At du har haft en svampeinfektion i brystet kan også påvirke din mælkedannelse og det er godt at I begge er blevet behandlet og at du oplever at behandlingen har hjulpet. Du skal være opmærksom på om det kommer igen ... Nogle gange er man nødt til at behandle flere gange ...
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske