Svar: Bruger bryst som sut
1. maj 2012
Alder:
6 mdr.
Kære Pia
Tak for dit brev :)
Det er rigtig dejligt at både du og din datter er glade for amningen og har prioriteret denne og din datter skal naturligvis stadig ammes. Du må meget gerne amme hende til hun er 1 år eller mere, - det er fint, så længe I begge trives med det. Men nu hvor hun er 6 måneder, så skal hun have mere skemad og stille og roligt igang med den rigtige mad og hendes behov for brystet skal derfor skrues stille og roligt ned.
Lige nu er det rigtig fint at hun får skemad i små mængder, - det vil sige fra 4-5 skefulde til max ½ dl. så hendes mave kan følge med, men det vil være rigtig godt at du tilbyder hende skemad efter en fast plan i løbet af dagen og jeg foreslår en rytme hvor hun får skemad, når hun vågner af en lur og tilbydes brystet, inden hun skal sove igen.
Det er en forudsætning for at kunne undvære brystet at hun stille og roligt får skemad og vand af kop, så i takt med at mængden og hyppigtheden af skemaden øges, så skrues mængden og hyppigheden af amningerne ned.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30: Tilbydes lidt grød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at gumle på selv, og vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Tilbydes lidt grøntsagsmos og stille og roligt begyndes med kød eller fisk i mosen, vand af kop. Tilbydes lidt ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frugtmos og frisk frugt i hånden og ammes også stadig om eftermiddagen.
Powernapper evt.
Aften 18: tilbydes lidt grøntsagsmos og stille og roligt begyndes med kød eller fisk i mosen, vad af kop. Tilbydes igen lidt ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og begynder herefter måske at kunne sove uden mælk til næste morgen tidlig, hvor hun så ammes igen.
Som du kan se indeholder denne plan stadig 6 amninger i døgnet, så din datter skal fortsat have masser af mælk. Men hun skal også have mange små måltider skemad hele dagen igennem og stille og roligt skal der skabes mæthed, så brystet kan undværes mere og mere.
Når hun bliver 7 måneder vil to af amningerne trappes ud, så hun formiddag og eftermiddag får et større mellemmåltid og lærer at undvære brystet og det vil der også være rigtig fint at arbejde på at lære hende, at sove uden at få brystet først - og lære hende det f.eks. om formiddagen...
Hun skal om aftenen stadig ammes inden hun puttes, det er helt naturligt og en vigtig del af hendes putteritual. Det der er vigtigt nu er, at hun får brystet men ikke længere falder i søvn med brystet i munden. Da I sover sammen så må du gerne lægge dig og amme hende i din seng, men du skal prøve at trække brystet til dig, så hun stille og roligt når dertil, hvor hun ammes, slipper brystet, smiler til dig, triller om på siden og falder i søvn. Hun skal altså lige registrere ikke at have brystet i munden, men kunne sove uden - og hun skal naturligt stadig have sin mælk.
Jeg vil anbefale dig at læse to af mine bøger "Helens bog om børn og mad" og "Helens bog om børn og søvn". I min bog om børn og mad finder du dagsplaner, opskrifter og guides skridt for skridt igennem de første smagsprøver og til din datter spiser mad som I andre. I min bog om børn og søvn, kan du f.eks. læse kapitel 6, der hedder "6 måneder - så er det slut med mælk om natten".
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske