Brev:
Middagssøvn - dreng på 2 år, 5 mdr.
30. april 2012
Alder:
2 år, 5 mdr.
Middagssøvn - dreng på 2 år, 5 mdr.
Hej Helen,
Min dejlige søn er nu næsten 2½ år. Han har i lang tid sovet en god middagslur på 2½-3 timer hver dag. Nattesøvnen fejler som regel heller ingenting, med mindre næsen løber ;)
På det seneste er han begyndt at tage lang tid om at falde i søvn til middag. Jeg putter ham efter frokost, ca. 12.30, og det kan nogle gange tage ham op til 45 min. at sove. Den anden dag varede det næsten halvanden time! Han sover stadig i barnevognen, som han lige netop kan ligge udstrakt i. Som regel lader jeg ham selv falde i søvn, nogle gange får han en pixibog at kigge i, men han ender altid med at sidde op og falde i søvn i mærkelige stillinger :)
De sidste dage er han begyndt at kalde efter de 45 min. og sige at han vil op, men med lidt overtalelse kan jeg få ham til at lægge sig og trille ham lidt, til søvnen overmander ham. Så er jeg til gengæld nødt til at vække ham senest 15.30 for at han kan sove om aftenen.
Han har altså tydeligvis stadig brug for middagssøvnen, selvom han begynder at skubbe den senere og senere. Vi sætter vækkeuret om morgenen til kl. 7 for at komme op, men han vågner som regel ca. en halv times tid inden da.
Jeg forsøger altid at lave noget med ham om formiddagen for at gøre ham træt, men det virker ikke som om, at det gør nogen forskel, om vi er ude af huset til aktiviteter eller bare derhjemme og ordne vasketøj :)
Hvad er dit forslag? Skal jeg bare putte ham senere og så vække ham og dermed forkorte hans middagslur? Jeg håber ikke, at du beder os om at stå endnu tidligere op om morgenen ;)
Med venlig hilsen
Mette