Svar: Tankemylder og sengekantssnakke - for lille?
30. april 2012
Alder:
2 år, 1 mdr.
Kære Anne
Tak for dit brev og dine tanker - og du har naturligvis helt ret i at børn er forskellige og børn lærer også forskelligt.
Howard Gardner, der er amerikansk psykolog har beskrevet en ny måde at se intelligens på og har lavet en teori om hvordan børn lærer. Han taler om 7 forskellige intelligenser: "Den logisk matematiske intelligens", "Den sproglige intelligens", "Den musikalske intelligens", "Den rumligt visuelle intelligens, "Den kropslige intelligens", "Den personlige intelligens" og "Den sociale intelligens".
De 7 intelligenser arbejder som regel sammen, det vil sige at man har og bruger flere af dem på samme tid og de komplementerer hinanden. En danser vil f.eks. have musikalsk intelligens, der gør at man kan forstå musikken, en kropslig intelligegens, der giver smidighed og koordinationsevne og også en social intelligens, som gør at man kan inspirere og følelsesmæssigt bevæge publikum.
Børn der er kropsligt intelligegent skal helst røre ved ting, afprøve ting. De kan ikke sidde stille, men er hele tiden i bevægelse og fysisk meget aktive. Og jeg tænker at din dreng måske hører til i denne gruppe .. Hvorimod de matematisk-logisk intelligente ofte interesserer sig mere for detaljen, sidder mere stille, vender og drejer hvert eneste stykke legetøj ....
Man er ikke bedre, hvis man er det ene eller det andet, men det forklarer lidt om hvorfor vi er forskellige og hvordan vi lærer og tilegner os viden på forskellig vis. Og jeg synes det er tydeligt, når man ser børn sammen, hvor forskellige de egentlig er og hvor forskelligt de lærer.
Interesssen for bøger kan sagtens komme endnu, som du også selv er inde på og du har naturligvis helt ret i at man ikke kan kræve at han skal læse historie og sidde og koncentrere sig om en bog, hvis han har for meget krudt i numsen til det.
Godnathistorier og gennemgang af dagen vil ofte være rigtig fint at indføre omkring 1 ½ års alderen, nogle lidt før, og det kan således sagtens bruges i forhold til din dreng og den alder han har, han er aldersmæssigt ikke for lille :) Det er en forudsætning at han har fået brugt sig selv rigtig godt motorisk inden putning, - jo mere fysisk aktiv han har været, jo bedre vil han også kunne slappe af, når han så skal det. Men det kan godt være at det forstyrrer ham for meget og han forvirres af det, når han skal sove.
I stedet kan du finde på en lille historie der handler om ham, hvor han kan genkende det du siger og høre at det er ham du taler om. Du kan f.eks. sige "Der var engang en dreng der hed xx. Han var 2 år gammel, og han havde en mor og en far. De boede ... om dagen var han i vuggestue. Hans bedste ven hed xx, de havde det rigtig sjovt, når ... XX var en rigtig krudtugle, som elskede at ..." osv. osv.
På den måde kan du stadig bruge det at tale og fortælle historie til at få bearbejdet nogle ting. Nogle gange vil han måske sige lidt til det du fortæller og på den måde komme ind på, hvad der er sket i løbet af dagen og I kan få vendt lidt af de oplevelser han har haft, selvom det er begrænset, hvad du hører om hans dagligdag, sådan som tingene fungerer hvor I bor ...
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske