Brev:
Tankemylder og sengekantssnakke - for lille?
30. april 2012
Alder:
2 år, 1 mdr.
Tankemylder og sengekantssnakke - for lille?
Kære Helen,
Jeg skriver nu i forbindelse med dit nyhedsbrev angående godnathistorier og dét at få bearbejdet dagen.
Jeg ved ikke helt om vores 25 mrd gamle søn er gammel nok til at have tankemylder om dagen der er gået, og om han har brug for godnathistorier og snak ved sengekanten, det får han nemlig ikke.
Godnatlæsning bliver det ikke til fordi han ikke er spor interesseret i bøger, når vi nu ikke giver ham lov til at rykke siderne ud. Han kan simpelthen ikke koncentrere sig om at sidde og kigge på billeder i mere end 10 sekunder ad gangen, så skal der ske noget andet, og det bliver hverken hyggeligt eller beroligende for ham inden sengetid. Vi øver nogen gange lidt det med at få en historie ud af billederne i en bog på andre tidspunkter af dagen, hvor det godt må ende med at gå op i hat og briller.
Med hensyn til at bearbejde dagen, ved at snakke med ham om den, har jeg også lidt svært ved det. Han går i vuggestue på hverdage, og det fungerer sådan, her hvor vi bor, at man afleverer i døren og henter igen 7-8 timer senere. Man snakker ikke som sådan med pædagogerne, med mindre der er sket noget, som at han er faldet, har slåsset, eller noget andet vi skal informeres om. Vi får ikke at vide, hvad de laver i løbet af dagen, om de tegner, leger, danser eller hvad de nu kan finde på. Jeg har nogle gange spurgt, men bliver mødt af pædagogerne med undren, og de har ikke rigtig tid til at stå og snakke i døren.
Men jeg kan mærke på min søn, at han trives rigtig godt i vuggestuen, og han er meget glad for at være der. Jeg opdager også hen ad vejen, at de f.eks er ved at lære tallene fra 1 til 10, og så øver vi også det hjemme. Det kan også være at han ser en gul bil og siger "gul bil", jamen så finder vi andre ting som også er gule, eller prøver at sige farverne på de andre biler. Men det er lidt sådan jeg finder ud af, hvad de laver i vuggestuen, altså ikke fordi jeg får det at vide af de voksne.
Hvordan oversætter jeg så lige det til en sengekants - hyggesnak? Har han overhovedet brug for det? Han er jo glad og lyser op i et stort smil, når jeg nævner navnene på pædagogerne og de af børnene jeg kender. Jeg har nogen gange prøvet at snakke om det vi har lavet om eftermiddagen, eller i weekenderne, og vi har været sammen hele dagen, men han kigger bare underligt på mig og lader ikke til at kunne forstå, hvad jeg snakker om.
Er han for lille til at have behov for at få bearbejdet dagen? Eller har han det bare ikke, fordi børn jo ikke er ens.
Det er ikke fordi, vi ikke prioriterer at være sammen med ham ved sengetid. Hvis han gider, synger vi lidt, men det er ikke altid. Vi er altid hos ham til han falder i søvn, men det foregår for det meste i stilhed, eller ved at han selv ligger og pludrer, og vi svarer hvis han henvender sig til os, ellers tager vi ikke del i hans aftenspludder.
Hvad med bøger og dét at kunne koncentrere sig om dem og at lære at bruge sin fantasi, det kommer vel med tiden? Han kan heller ikke sidde stille foran fjernsynet to minutter ad gangen, hvilket jo ikke gør noget. Det kommer vel altsammen, når han bliver lidt ældre.. Lige nu har han bare for meget krudt bagi, som skal brændes af, og det er vel også ok.?
Det skal lige siges, at det ikke er fordi han ikke ser os læse bøger. Især far er en flittig læser og har altid en bog ved sengekanten. Jeg sidder nok lidt mere med computeren, men har da også en bog liggende på natbordet. Når mormor kommer, er det også med en stak bøger under armen, så det er ikke fordi han ikke ser voksne finde underholdning i bøger. Ok, det kan godt være at vi smækker dem i, når festens midtpunkt kommer ind ad døren, men så ligger de da hist og pist rundt om i huset.
Jeg glæder mig til at høre dine tanker omkring vores lille krudtugle.
Med venlig hilsen
Anne