Brev:
Protein i babymad
30. april 2012
Alder:
5 mdr.
Protein i babymad
Kære Helen
Jeg er jo så småt begyndt at give min datter, skemad. Indtil videre kun lidt risgrød, som snart vil blive fulgt op af majsgrød og i dag for første gang grøntsagsmos.
I din bog ”Børn & Mad” skriver du at det anbefales at børn under 1 år ikke bør få magre mælkeprodukter pga. det høje protein indhold. Hvis børn kan få for meget protein fra mælkeprodukter, kan de så ikke risikere det samme fra andre proteinkilder? Hvordan skal man forholde sig til andre proteinrige fødevarer som kød, fisk, æg, bønner og linser?
Madickens mad vil jo stille og roligt blive den samme som min, men jeg er lidt i tvivl om, hvor hurtigt og i hvilke mængder jeg kan introducere bønner og linser og om du tænker at jeg kan komme til at give hende for meget fisk. Jeg spiser ikke selv kød, bortset fra fisk, som jeg spiser en del mere af end anbefalet (undgår helt de store rovfisk). Spiser også både æg og mælkeprodukter og så en hel del bønner og linser.
Der mangler på ingen måder protein i min kost, så jeg er ikke usikker på om hun får nok, men vil gerne vide om hun kan få for meget? I al den litteratur om børns kost, som jeg har læst er der lagt meget vægt på at fortælle om hvordan man får givet barnet nok protein og hvor vigtigt det er. Jeg er HELT enig i at det er vigtigt! Men bliver dog lidt forvirret over at der altid rådes til at undgå proteinrige mælkeprodukter.
Er det kun mælkeprodukter der kan give for meget protein? Er der noget jeg skal være specielt opmærksom på?
Bedste hilsner
Madickens mor