Brev:
Dagsrytme og nedskæring af amning
29. april 2012
Alder:
7 mdr.
Dagsrytme og nedskæring af amning
Hej Helen!
Ja, så skriver jeg igen - men er bare så superglad for dine svar, som du skriver så dejligt anerkendende, tydelige og forstående.
Vores datter bliver 7 mdr lige om lidt og trives alt i alt. Har lige været igennem, hvad vi tror var et tigerspring, hvor alt var træls for hende - ville pludselig ikke sove i barnevogn og græd hjerteskærende, når, hun skulle væk fra mig og ned i soveposen, sov som vinden blæser, ville slet ikke ligge selv og slet ikke være hos far...osv. Puha. Det lysner dog lidt nu.
Jeg øver mig på, at hun ikke mere skal falde så meget hen ved brystet, men så falde i søvn i barnevognen - har dog brug for at blive kørt lidt frem og tilbage (nogengange i længere tid) - og det er forståeligt nok nyt for hende jo, men det skal jo læres. Ik?
Jeg vil lige ridse vores dagsplan op:
7-7.30: Hun vågner. Spiser ca ½-3/4 dl havregrød + Frugt/rugbrødsbjælke i hånden, vand af kop
9-9.30: Ammes og puttes i barnevogn. Sover ca 30-45 min (gennemsnitlig)
11-11.30: Øllebrød med frugtmos eller grøntsagsmos med kød/fisk fra aftenen før + lidt til selv at spise, vand af kop
13- 13.30: Ammes og puttes i barnevogn. Sover alt mellem ½ t - 2 t. Hun vågner ofte efter ½ t - og ikke altid kan vi lulle hende i søvn igen desværre.
ca. 15-15.30: får lidt frugtmos/grød + lidt til selv at spise, vand af kop
ca.17.30: ammes og puttes i barnevogn til powernap - sover ca 20-30 min. Hun er meget træt her - kan ikke undvære den endnu.
18-18.30: grøntsagsmos med kød/fisk i, lidt til hånden og vand af kop
19.30: tilbydes lidt modermælkserstatning i flaske (vi øver i at sutte på flaske, så far engang også kan putte...)
20-20.30: Vi går i seng (mor og barn), ammes i vores seng og puttes sovende i vuggen ved siden af.
Og så starter vores lidt rodede aftener/nætter. Jeg kommer ik ud af soveværelset om aftenen mere, da hun ofte vågner hver ½ time hele aftenen, og jeg kan kun trøste hende med brystet. Hun bruger ikke sut - og jeg prøver alle dine metoder (har både bøger og set klip på nettet osv) - men det er svært, når hun nu falder til ro efter 5 min ved brystet jo...
Hvornår skal jeg begynde at være mere "konsekvent"? Noglegange kan hun godt sove 3t i streg - i nat sov hun fx fra 22 - 02.30, spiste ved mig, sov igen fra 03-05, tog hende over i sengen og ammede liggende og hun småsov igen fra 05-7.30.
Hvad tænker du om sådan en nat? De kører ret sjældent som dit forslag i bogen, så det er svært, det med at skære "midt-på-natten-amningen" væk.
Hmm. Hvad er mit spørgsmål egentlig... Har bare brug for at høre dine tanker om vores dag/nat?
Kan læse, at ved 7 mdr skal(/kan?) amningen før formiddagsluren skæres væk og erstattes med frugt - men synes det er svært at nå alle de måltider noglegange og hun virker ikke altid sulten igen allerede. Skal hun så bare puttes "alligevel" selvom hun ikke vil have noget frugt fx? Skal jeg følge "slavisk" retningslinjerne ift hvilke amninger der nu kan udelades - eller er det ok, det er lidt flydende noglegange? Jeg elsker at amme og hun elsker at blive ammet - så det er så trist, at der bliver færre af dem nu. Sig gerne nogle vise ord om dette - måske kan jeg tænke det på en anden måde, istedet for at se det som et tab...
Og generelt - skal jeg stole på, når hun nogle gange heller ikke vil have øllebrød, at hun selv opvejer det senere? Eller skal jeg skynde mig hen og lave noget andet grød/mos? (er klar over at det ikke skal være sådan, når hun blir ældre - men endnu er hun jo så lille og meget mad er nyt endnu). Generelt spiser hun godt og varieret og elsker større klumper i maden hun selv kan "tygge".
Nå, det var igen en rodet mail - håber, du kan finde essensen af det trods alt;-)
Kærlig hilsen Nadia