Svar: Besværlig putning, kaos om natten og en mor i opløsning
28. april 2012
Alder:
8 mdr.
Kære Tine
Tak for dit brev og velkommen til :)
Der er ingen tvivl om at der sker rigtig meget udviklingsmæssigt med jeres datter og at det naturligt påvirker hendes søvn. Hun er godt igang med separationsfasen og det betyder at hun på en gang har rigtig meget behov for at kunne se jer, for at vide at I er der og at hun ikke er forladt og samtidig er hun begyndt at kravle og bevæge sig mere ud i verden på egen hånd og det betyder at hun ikke længere sidder så meget på skødet, hun har således ikke samme fysiske kontakt som tidligere og putter og kæler ikke så meget mere i løbet af dagen.
Men behovet for nærhed har hun stadig og netop om aftenen viser dette sig ofte. Her hvor roen skal falde over hende, hvor hun skal sige godnat til dagen og alle oplevelserne og overgive sig til søvnen - her søger hun ekstra fysisk kontakt. Derfor er det rigtig vigtigt at man i denne periode sætter sig hos barnet, sørger for at give den kontakt og nærhed som hun viser behov for, det der skal til for at hun trygt og roligt kan lægge sig til at sove.
Det at hun motorisk er så godt igang som hun er, betyder også at hun fysisk har mere uro i kroppen om aftenen og om natten, når hun skal sove. Hun kravler både om dagen, når hun er vågen og aktiv, men hun gør det også om natten når hun sover. Hun får sig lagt i nogle stillinger som hun ikke selv kan komme væk fra og hun har behov for hjælp til at blive lagt ned igen. Det er helt normalt og det gør faktisk ikke noget, - nogle gange skal I lade hende karte rundt, lige trække tiden lidt, lade hende trille om på maven og falde i søvn der. Det er okay. Og atter andre gange skal I være der ret hurtigt, hjælpe med at blive lagt ned igen og få hende videre i søvnen.
Når du putter hende og hun protesterer, så er det vigtigt at du forsøger at finde ud af, hvorfor hun er ked af det og ud fra dette prøve at vurdere, hvordan du så skal handle.
Det er vigtigt at puttetidspunktet er rigtigt. Hvis hun græder fordi hun er overtræt og har brug for hjælp til at falde i søvn, så vil det være godt at lade hende ligge, holder hænderne på hende, berolige hende og hjælpe hende med at falde i søvn i sin seng. Men hvis hun græder fordi hun er utryg og har brug for at mærke at du er der, så nytter det ikke noget at lade hende ligge, så er du nødt til at tage hende op, berolige, betrygge og når der er ro på hende, så prøve at få hende ned i sengen igen.
Hvis hun er puttet for tidligt, så vil hun naturligt heller ikke sove og så kan det være nødvendigt at gå tilbage i stuen med hende igen og vente på at "søvntoget" kommer forbi og så springe på det næste tog. Ingen kan sove på kommando og jeres datter lyder til umiddelbart at sove sent i løbet af dagen, så måske har hun brug for at sove lidt senere til natten ... :)
Det er en god idé at holde fast i at hun falder i søvn, der hvor I gerne vil have hende til at sove. Hvis hun falder i søvn et andet sted end i sin seng og I så senere flytter hende over i sengen, så risikerer I at hun vågner og pludselig oplever at ligge et andet sted, at være væk fra mors og fars favn og det giver yderligere utryghed.
Som du selv er inde på, så spiller dagens rytme og indtag af mad også ind og har naturligt indflydelse på hendes søvn. Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg og suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk. Vand af kop.
Tilbydes en banan eller anden frugt som mellemmåltid inden hun ammes og puttes til middagslur kl ca 14 som nu.
Sen eftermiddag 16.30: ½ bolle med smør, ost, tilbydes en lille portion tykmælk med revne æbler eller lidt rugbrødsdrys, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, - gode børnevenlige retter som pasta med kødsovs, boller i karry, frikadelle, laks fra ovnen, - der skal være mad i stykker og også moset mad og maden skal smage af noget. Vand af kop.
Kommer i bad ca. 18.30
Tilbydes en godnatgrød som del af putteritualet ca kl 19.30
Ammes (eller flaske) og puttes til natten ca 20-20.30 - Tidspunktet afhænger af hvor sent hun står op fra sin middagslur.
Sen aften eller en gang i løbet af natten: Ammes x 1
Som du kan se er der i min plan lidt flere mellemmåltider end du har i den nuværende plan. Derudover anbefaler jeg vand af kop og lidt mindre mme, også for at give plads til mere rigtig mad. Som du kan se anbefaler jeg også mere mad med bid og mad der tager udgangspunkt i den mad I andre spiser, mad med mere smag og almindelige børnevenlige retter, ligesom jeg også har indført et bad og en godnatgrød om aftenen.
De fleste børn vil i 8-9 måneders alderen trives med 3 amninger eller flaske i døgnet og de ligger ofte hensigtsmæssigt inden middagsluren, aften og sen aften (eller en gang i løbet af natten).
Det kan hos jer måske være en løsning at amme kl 20 og igen kl 24, eller måske fungerer det bedre at amme kl 20 og 04. Det kan være en fordel at amme kl 04 i stedet for kl 06, fordi det giver mere plads til morgengrøden, som så også kan lægges ind til tidligere, hvorved der også bliver bedre plads til et formiddagsmåltid før luren.
Det vil være rigtig godt at din datter også puttes uden at have brystet i munden så hun ikke forbinder brystet med at skulle sove - så hendes behov for mælk skal naturligvis stilles, men hun skal også stille og roligt lære at sove uden at behøve brystet i munden og kunne nøjes med dine hænder, kærtegn osv. når hun vågner og har brug for at mærke at du er der, at hun ikke er ladt alene, som hun naturligt har brug for med den alder og store udvikling hun går igennem :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske