Brev:
Besværlig putning, kaos om natten og en mor i opløsning
28. april 2012
Alder:
8 mdr.
Besværlig putning, kaos om natten og en mor i opløsning
Hej Helen
Jeg er ny på siden her – skriver fordi jeg er ved at blive sindssyg pga. søvnudfordringer.
Jeg har en masse information, så nu kommer det hele i en pærevælling… håber du kan finde hoved og hale i det hele.
Vi har en lille datter, Alma, på ca. 8 mdr.. Hun er fra den 16. aug 2011, 4.025 g. og 52 cm. ved fødslen, som blev sat i gang 1o dage over tid. Meget hurtig fødsel, hvor hun kom ud helt blå med navlestrengen om halsen. Men efter meget kort tid, var hun helt klar med fine farver og ingen hjælp til vejrtrækning.
Hun er den gladeste lille pige, altid et stort smil og græder som oftest kun, når der er en årsag – f.eks. sult, bleskift, vil op osv.. Ukontrollede grådanfald har vi stadig tilgode… bortset fra de første 7 uger af hendes liv, hvor hun havde kolik… og som jeg lykkeligt havde glemt indtil dette brev.
Nå, men vores udfordring er hendes søvn. De første fem måneder fulgte hun vores døgnrytme, gik i seng omkring kl. 23.00 og sov fint om natten. Selvfølgelig skulle hun have mad om natten en del gange som helt lille, men ofte sov hun fra sidste amning kl. 23.00 til mellem 04.00-05.00, fik lidt mad igen og sov videre til kl. 09.00. De første måneder sov hun meget korte powernaps om dagen, men dette er der efterhånden kommet god rytme i og nu sover hun to lure i løbet af dagen, typisk 2 timer af gangen.
Da hun blev 5 mdr. begyndte hendes rytme at ændre sig og putning var nu allerede ca. kl. 20.00, lurene om dagen var de samme. 2 x 2 timer. I en lang periode tog jeg hende op, når jeg gik i seng ca. kl. 23.00 og gav hende mad. Hun spiste nærmest i søvne. Jeg må hellere lige nævne, at jeg har ammet hende stort set fuldt ud til hun var 6 mdr.. Hun har fået lidt flaske, for at jeg har kunne give hende movicol pga. meget hård mave. Vi er nu i fuld gang med grød, mos osv osv.. Jeg ammer stadig ca. 4 gange i døgnet.
Nå men vores store udfordring er
1) vi bruger oceaner af tid på at putte hende om aftenen. Enkelte aftener kan vi være heldige at slippe med 20 min., andre kan vi sidde der i flere timer.
2) Når hun så endelig finder ro og overgiver sig til søvnen, så går der ca. 4 timer, så bliver hun simpelthen så urolig. De fleste nætter er jeg inde hos hende 1 gang i timen. Nogle nætter tæller jeg seks gange i alt, andre 15.
Jeg kan fortælle, at hun sover på eget værelse, sover hun i samme lokale som os, er det endnu værre… og så alligevel falder hun indimellem i søvn, når jeg ammer hende om natten og så kan hun godt sove hos mig/os. Hmm…
Når hun begynder at møve rundt om natten, flyver jeg derind med det samme – hvis jeg bliver liggende og afventer, vågner hun som regel endnu mere op og så er det endnu sværere at få hende tilbage i søvnen. Det er ikke sådan, at hun er vågen i flere timer eller græder – som oftest skal hun bare have sutten og have dynen på og så falder hun til ro igen. Jeg ved godt, at det kan være en dårlig vane, at hun kun kan falde til ro med sutten i munden, men ja… jeg har prøvet uden og så er det svært at dysse hende hen igen.
Tit ligger hun på maven, alle fire eller står op på knæene og gynger frem og tilbage, der er helt mørkt derinde, men jeg forestiller mig, at hun ville stikke mig det største smil, hvis jeg tændte lyset.
Det er faktisk det samme scenarie, når vi putter hende. Vi har lavet et ritual der hedder, ren numse, nattøj, og nu godnatflaske (i håb om at hun ikke skal ammes om natten). Flasken er hun ikke meget for, men ved at putte hende godt ind til mig med dynen om og synge sange imens, kan jeg godt lokke 100-175 ml i hende. Vi har kørt med godnatflaske ca 14 dage udelukkende for at få hende til at sove bedre… men ak.
Når jeg så ligger hende, så møver hun rundt. Vi er derfor nået dertil, at vi er nødt til at blive siddende ved hende. Lyset er slukket og vi snakker ikke med hende, men holder hende med en fast hånd, så hun kan finde ro. Som skrevet ovenfor, så kan det vare alt fra 20 min. til 2 timer – og de fleste dage må jeg erkende, at det tager en times tid og det er noget trættende. Specielt når man ved, at man går en helvedes nat i møde igen igen igen igen og jeg er efterhånden en zombie.
Hvad pokker er skyld i, at hun sover så dårligt??
Hun har haft mellemørebetændelse af to omgange og er behandlet – vi har været til kontrol og alt er i skønneste orden nu, så det kan ikke være ørerne. Der er kommet to tænder og de nætter var om muligt endnu værre. Maven er helt i orden og hun får ikke længere movicol og har ikke fået det i flere måneder.
Umiddelbart synes jeg, at hun er et MEGET aktivt barn. Hendes storesøster var også tidligt ret mobil i form af at rulle, men hun når ikke lillesøster til sokkeholderne. Hun var ikke mange måneder, før hun kunne rulle mave/ryg og ryg/mave. Hun kravler nu i fuld fart og har gjort det ca. 14 dage, hun rejser sig op på knæ og står med strakt overkrop ved ALT. Vi har de sidste to dage også set hende rejse sig ved f.eks en skammel og er hun midt på gulvet, står hun med rumpen lige i vejret på hænder og tåspidser. Jeg tænker, at hun motorisk er lidt langt fremme i forhold til hendes alder – kroppen kan ting, som hovedet ikke kan følge med til…. Eller hænger det ikke sådan sammen? Kan det være derfor, at hun slet ikke kan finde ro i sin seng….??
På en måde kan jeg leve med, at hun er svær at putte – men natteroderiet er ved at tage livet af mig/os. Har vi været ude en aften, så er det hele 1.000 gange værre og hun har selvfølgelig været den ultimative selskabspapegøje og charmet alt og alle, hvor vi har været. Men afbrudt søvn er noget, som fanden har skabt i vrede… mange nætter ser jeg frem til med gru. Bedst som jeg tror, at NU sover hun, så piver hun igen derinde og jeg flyver derind for at give sut, nusse og pakke dynen om hende. Ofte sover hun på siden med hovedet helt krænget bagover, ser meget dramatisk ud :o)
Ved ikke om du kan bruge hendes ”dagsplan” til noget – men det ser oftest sådan ud:
Kl. 06.00-07.00 vågner og bliver ammet i sengen
Kl. 08.30 får morgengrød – alt lige fra havregrød til pulvergrød og så MME drukket af et glas
Kl. 09.15 ca. bliver puttet til formiddagslur, her sover oftest 2 timer, sker meget sjældent, at det er længere. Tit vågner hun i løbet af luren og skal have sutten. Hun sover ude i barnevogn, hun ligger stadig i lift og indimellem i Voksipose – der er taget højde for sele :o)
Kl. 11.30/12.00 grød ala morgenmaden eller rugbrød eller yoghurt, inkl MME igen i et glas
Kl. 14.00 ca. bliver ammet og så bliver hun puttet til eftermiddagslur og sover igen som oftest 2 timer
Når hun står op fra eftermiddagslur får hun tit noget agurk eller lign. at gnave i mens jeg laver aftensmad, nogle gange bliver hun ammet – hun spiser ca. kl. 17.30 og får kartoffelmos, nogle gange rent andre gange med broccoli, gulerødder, torskerogn osv osv.. Når vi spiser lidt senere, sidder hun med til bords og får rugbrødshapsere eller agurk, meget begrænset, hvad hun spiser af det – leger mest.
Det sidste er så godnatflasken ved sengetid ca. kl. 20.00
De fleste nætter er jeg nødt til at amme hende igen, når hun starter festen ca. ved midnat – ellers får jeg hende ikke til ro og her de sidste dage, har hun bedt om mad igen ca kl 04.00, men det har hun ikke fået – har måtte vente indtil morgenamning.
Når jeg ammer hende, så tager jeg hende med ind i min seng – hendes værelser støder op til vores med dør imellem. Hun ligger helt stille og putter under min dyne, men hun spiser og sover med det samme efter.
Ja det blev en lang smøre, har forsøgt at fortælle alt om den lille terrorist :o) Som du jo nok kan udlede af brevet, så er jeg/vi meget frustreret over det natteroderi, som foregår her og som har været klart værst de sidste 3 mdr.. Jeg aner ikke mine levende råd og er begyndt at frygte for den tid, der kommer inden længe, hvor jeg skal på job igen og hun skal starte dagpleje. Hvordan skal jeg blive velfungerende med så meget afbrudt søvn… og hvorfor filan er det barn ikke mere træt om dagen, når hun sover så skidt om natten… og hvorfor synes hun, at 8 mdr. er en fin alder at begynde rejse/gå-træning i…. det er i min verden alt for tidligt… hun er jo hyper aktiv. Sidder vi med hende, sidder hun aldrig stille og benene går på hende konstant!!!
Håber at høre fra dig snart…. Og med de vise sten!!!
Mange hilsener en meget træt mor,
Tine