Svar: Grådture og søvn
28. april 2012
Alder:
1 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev oog tillykke med at jeres lille datter nu er kommet til verden :)
Det er vigtigt at finde ud af hvorfor jeres lille datter græder. Det er helt naturligt at små børn græder, men hvis hun græder længerevarende og virker meget ulykkelig, så er det vigtigt at finde ud af hvorfor ...
Nogle børn har ondt i maven, andre har ondt i nakken - f.eks. i forbindelse med at være blevet født med en kop, som kan have givet dem en skævvridning af nakkens muskler og sener, nogle har brækket et kraveben eller .. forklaringerne er mange og det er vigtigt at finde ud af, hvad årsagen er, derfor bør lægen lige tjekke jeres datter grundigt igennem :)
Hun kan også græde fordi hun lige nu rent udviklingsmæssigt oplever verden mere bevidst og derfor får rigtig mange stimuli, som hun har svært ved at tage ind og bearbejde. Det er helt naturligt at hun i den forbindelse græder mere sidst på dagen end først på dagen. Og det kan være en rigtig god idé at I hjælper hende med at blive skærmet, når hun skal sove og lukke af for verden, f.eks. ved at trække gardinerne for, sørge for at der er køligt i soveværelset, putte hende i barnevognen, amme hende liggende i din seng osv.
I skal ikke slukke og lukke for alle lyde, men I skal medtænke at hun gerne må sove i et afsides rum, så fjernsynet ikke står og drøner lige ved siden af hende. Hun må meget gerne kunne høre at I er der, men de almindelige dagligdags lyde kan hun godt høre, selvom hun sover i soveværelset, ligesom hun også godt må kunne høre fuglefløjt og en svag lyd af biler, når hun står ude og sover ...
Nogle børn har kolik. Og kolik er en udelukkelsesdiagnose, hvilket betyder at hun skal være undersøgt af lægen og at man skal have konstateret at hun er fuldstændig sund og rask, men på trods af dette græder meget. Den nyeste forskning omkring kolik går på at disse børn har en midlertidig selvreguleringsvanskelighed. Det betyder at de græder mere og at de har rigtig svært ved at stoppe gråden igen, de er svære at trøste. Det er dog noget de vokser fra og det er vigtigt at man / I som forældre ved, at det ikke er fordi I gør noget forkert, det er fordi hendes nervesystem er umodent og hun skal have lidt tid ...
Det lyder som om at du har masser af mælk og som om at hun tager rigtig godt på og det er super dejligt. Du kan prøve at amme hende i forskellige ammestillinger, fordi det godt kan have noget at sige - både i forholde til hvordan hun stimulerer og tømmer brystet, men også i forhold til at hun ikke får ondt i maven.
Det er sådan at den første mælk hun får er meget vandholdig og slukker tørsten, det ligner lidt skummetmælk, hvis man malker ud. Den næste del af mælken, er hendes egenlige mad, det er en mere hvid mælk og den ligner lidt letmælk. Og den sidste del af mælken er tyk og minder mere om fløde. Hvis man malker ud, så kan man se at fløden lægger sig øverst i flasken.
Det er rigtig smart at mælken er sådan sammensat, for nogle gange vil hun die kortvarigt, og få den tørstslukkende mælk og andre gange vil hun spise i længere tid og få et egenligt måltid. Og det du skal være opmærksom på er at hvis hun spiser lidt fra den ene side og lidt fra den anden, så kan du risikere at hun får lidt for meget af den vandholdige mælk og det kan give uro i maven. Derfor kan det nogle gange være en god idé at du lægger til samme bryst to gange. Så du f.eks. starter med at amme hende fra det ene bryst i den traditionelle stilling og herefter lægger hende til i tvillingestillingen, fordi hun så får lidt mere af den fede mælk med ud og dermed mere ro i maven.
I må godt forsøge at arbejde på lidt rutiner, hvor hun som en naturlig del af sit putteritual ammes før hun puttes. Ligesom hun også kan puttes med sin klud der dufter lidt af mor og mælk og hun kan også få en sut, som kan gøre det lettere for hende at falde i søvn uden at være i favn og uden brystet. Du kan således prøve at amme hende fra et bryst, evt. skifte hende og amme hende igen (fra samme eller evt. modsatte side), give hende en sut og så putte hende ned i lift eller seng derefter. Stå lidt ved hende, hold dine hænder på hende, så hun kan mærke at du er der, ligger hun i liften så sving den stille, ligger hun i barnevognen, så tril den lidt og lul hende på den måde til ro. Så hun prøver også at falde i søvn uden at være i favn :)
Rytme vil hun ikke have så meget af endnu, men det kommer stille og roligt og lige nu er I nødt til at være fleksible, så nogle gange sover hun kortere lure og andre gange længere lure og det er helt okay.
I kan med fordel læse min bog "Sådan støtter du dit barns udvikling", vær opmærksom på at den kommer med en ny forside i midten af maj :)
Det anbefales at hun sover i sin babybay og ikke tæt klinet op af dig om natten, så prøv om du kan flytte hende over i den, når du er færdig med at amme hende om natten, så hun på den måde også stille og roligt lærer at sove uden at være tæt klinet op til dig - og også kan sove på ryggen. Det handler om risikoen for vuggedød og overophedning ...
En uro vil nogle gange forstyrre for meget, og andre gange vil det være super dejligt for barnet at ligge og kikke på noget der bevæger sig .. her er I nødt til at forsøge jer frem og finde ud af, hvad der virker hos jer.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske