Svar: Soverytme og mønster
28. april 2012
Alder:
11 mdr.
Kære Christian og Mette
Tak for jeres brev og velkommen til :)
Der kan være flere årsager til at jeres dreng vågner om natten og sover uroligt, og jeg vil gerne dele lidt af mine tanker med jer.
Man skal naturligvis altid sikre sig at han ikke er syg, har ondt eller andet, der vækker ham og som gør at det er svært for ham at sove. Men det lyder som om at I har fået tjekket dette og det lyder også som om at han om dagen sover fint og generelt trives, så han lyder ikke til at være syg.
Det har også noget at sige, hvordan hans dag forløber. Det vil være rigtig godt at I har en fast rytme og struktur på dagen, det vil sige et fast stå op tidspunkt om morgenen, faste tidspunkter at spise på, lege og være aktiv på i løbet af dagen, ligesom hans søvn om dagen også spiller ind på, hvordan han sover om natten. Det er vigtigt at han hele dagen igennem spiser og drikker nok, for at I kan være sikre på at han ikke behøver søge mad eller mælk om natten.
En plan for dagen kan se således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, sødmælk eller vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur, sover her måske 1 time
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, ½ hårdkogt æg, stykker af pasta, frikadelle eller lignende. Må også gerne suppleres med mos på en ske, gerne rester fra aftensmaden. Vand af kop.
Tilbydes en kop lun mælk og en banan og puttes til middagslur ca kl 13 og sover her måske 2 timer, måske 2 ½.
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær, en portion tykmælk med frugtmos, revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende, vand af kop.
Aften 18: udgangspunktet er jeres mad, der skal være mad i stykker suppleret med mos. Det skal være almindelige børnevenlige retter med ris, pasta, kartofler, kød, fisk, grøntsager, sovs osv. Vand eller sødmælk af kop.
Kommer i bad og gøres klar til natten
Flaske og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske og sover uden yderligere mælk til næste morgen tidlig, hvor dagen så starter med morgengrød.
Det er som I kan se vigtigt med mange små måltider hele dagen igennem og det kan være en rigtig god idé at indføre en godnatgrød som en del af putteritualet, ligesom et bad ca. 1 time før putning kan være en god forberedelse til natten.
Det er også vigtigt at I er opmærksomme på at han ikke bør falde i søvn med sin flaske i munden. Når I putter ham om aftenen, så skal han have sin mælk, men det er vigtigt at fjerne flasken lige der hvor han slipper, smiler til jer og triller om på siden og falder i søvn.
Det er også vigtigt at han falder i søvn i sin seng hvis I ønsker han skal kunne blive sovende i sengen hele natten. Hvis han falder i søvn i jeres arme og derefter flyttes til sengen så vil han naturligt vågne op og søge jer hele natten igennem.
Også hans alder og udvikling spiller ind og det er helt naturligt at han om natten lægger sig op i kravlestilling og ligger og vugger og stadig ikke mestrer at blive lagt ned igen. Det er her vigtigt at I hjælper ham med at blive lagt i en god stilling, få dynen over sig og komme videre i søvnen uden at give ham flaske, sut eller andet i munden, så han stille og roligt lærer at sove videre uden denne afhængighed.
Jeg håber at mine tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske