Svar: Gråd om natten - dreng på 8 mdr.
26. april 2012
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til :)
Den første situation du beskriver, hvor din datter er begyndt at vågne op kl 04, græde og søge dig og har brug for at die hos dig om natten, tænker jeg lyder som et reelt behov for mælk. Hun dier nemlig ikke kun et par minutter, for at få trøst og finde ro, men dier ofte i 15-20 minutter, hvilket tyder på at det har været et reelt behov for at få noget at drikke. Derfor har det også haft effekt at du har givet hende en flaske sen aften, fordi hendes behov for væske er blevet stillet der og det har gjort at hun ikke er vågnet og har været så tørstig kl 04 ...
Den anden situation, lyder til at handle om udvikling og separationsfase og behov for at vide at du er der og ikke forsvinder. Det at være et fremmede sted, med familie og hvor rutinerne, alle oplevelser osv. er nyt, er rigtig svært at forholde sig til med den alder jeres datter har og netop derfor vil hun naturligt søge dig ekstra meget om natten og også søge brystet. Også selvom hun tidligere har kunne sove uden, så er brystet lige nu det trygge og beroligende for hende og sikkerheden for at du er der og ikke forsvinder.
Der er altid en risiko for at amningerne bliver skruet op i denne alder og du skal derfor være opmærksom på at din datter ikke begynder at die flere gange om natten, og der fylder sig med mælk, men at det stadig er vigtigt at hun får både mad og væske nok hele dagen igennem. Det der starter som nødvendig og god tryghed, kan godt ændre sig til en dårlig vane, som du selv er inde på.
Det vil være rigtig fint at give hende en godnatgrød som en del af putteritualet, så hun med den er mættet godt af inden sengetid, ligesom hun skal ammes eller have flaske inden hun sover - og så må du forsøger at finde ud af om hun vil have brug for / eller bedst gavn af det ekstra mælkemåltid sen aften eller tidlig morgen kl 04 .. Nogle børn trives bedst med at de 3 måltider ligger fordelt inden putning om aftenen, sen aften og tidlig morgen, men da jeres datter i flere måneder har kunne klare sig uden mælk om natten, så burde hun kunne lære at undvære dette også nu .. Så prøv at arbejde på en rytme, hvor hun enten får mælk omkring kl 20 og så 23-24 hvorefter hun så sover til næste morgen tidlig og starter med grød, eller at hun får mælk omkring kl 20 og så sover hun et langt stræk til kl 04, hvor hun så får mælk igen.
Hun hun vågner, søger dig, græder og tydeligt har brug for brystet f.eks. kl 02, så må du give hende det, få ro på men stille og roligt forsøge at lirke brystet ud af munden på hende, så hun igen lærer at sove uden. Det er vigtigt at hun ikke fylder sig med mælk og så ikke spiser/drikker nok om dagen og på den måde begynder at vende op og ned på indtaget.
I starten, når du trækker brystet til dig, så vil hun protestere, så giver du det igen, får ro på, og lirker så brystet ud af munden igen. Det skal du måske gøre 5-7 gange og samtidig med at du gør det, så holder du hende i hånden, kærtegner hende lidt osv. så hun kan mærke at du er der og stille og roligt skal dine kærtegn så berolige hende og brystet helt kunne undværes. På den måde kan du give hende den nærhed hun søger, men samtidig lære hende at det ikke nødvendigvis betyder bryst, hun kan sagtens sove med dig hos sig og uden brystet i munden - og far kan sove, som han også har brug for :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske