Brev:
Gråd om natten - dreng på 8 mdr.
26. april 2012
Alder:
8 mdr.
Gråd om natten - dreng på 8 mdr.
Nedenstående brev til dig skrev jeg egentlig for 2-3 uger siden, men pludselig var problemet løst og spørgsmålet til dig ikke længere relevant… det er det desværre så bare blevet igen nu – og jeg har derfor afslutningsvist et P.S. i brevet som forklaring på ændringerne.
Kære Helen
Først og fremmest tak for en fantastisk brevkasse, hvor jeg har søgt svar på tvivlsspørgsmål mange gange. Vil også lige sige, at jeg har dine bøger om børns udvikling, om søvn og om mad, og har også fået svar på mange ting den vej igennem…. Men synes at denne ”problematik” kræver uddybende spørgsmål til dig, så nu er også jeg blevet medlem :-)
Men lad mig nu se om jeg kan forklare mig forståeligt – der er et par ting, som indledningsvist kan være relevant for dig at vide:
1) Det er nok nødvendigt at fortælle, at faderen/min kæreste har en sygdom, som gør, at han tager medicin ved sengetid, der sløver så meget, at han intet registrerer i løbet af natten og tilmed har brug for meget nattesøvn. Af denne årsag er jeg for så vidt ”alenemor” om natten og har altså pt ikke mulighed for at lade min mand tage over, når vores datter vågner grædende (som er problematikken i øjeblikket).
2) Dernæst kan jeg fortælle, at en typisk dag (ift. søvn og mad) cirka ser således ud:
Kl. 5.30/6.30: vågner, kommer over i vores seng, hygger lidt (maks. 5 minutter), står op, får tøj på, leger på gulvet mens jeg forbereder morgenmad
Kl. 7/7.30: Morgenmad – havregrød med æble-sveske-mos, jern, og vand af kop.
Kl. ca. 8.30/9.00: Formiddagslur i egen seng (30-45-60 minutter)
Kl. ca. 10: Formiddags-snack – frugt, fx melon eller et jordbær (som hun selv spiser), en kvart bolle med smør (som hun selv bider i/sutter på, men ikke rigtig spiser), kvart bolle med ost eller smøreost i små bidder (som jeg ”fodrer” hende med), D-dråber, vand af kop.
Kl. 11.30/12.00: Frokost – små mundrette rugbrødshapsere med leverpostej, torskerogn, laksepaté eller lignende (som jeg ”fodrer” hende med og et par stykker, som hun selv forsøger sig med), grøntsagsmos med tun eller torskerogn eller rester af kylling fra aftenen før. Et stykke agurk eller peberfrugt, eller en fiskefrikadelle eller et stykke ristet rugbrød, som hun selv holder og gnaver/spiser.
Kl. ca. 13/13.30: ammes og puttes til middagslur (rulles i barnevognen – sover ca. 1½-2½ timer)
Kl. ca. 16.00: Eftermiddags-snack: som formiddag (minus D-dråber)
Kl. 17.30/18.00: Aftensmad: Grøntsagsmos med tun, torskerogn, kylling eller kød i små bidder, noget grønt at holde og spise selv.
Kl. 19.00: Ammes og puttes for natten
Sover herefter typisk til kl. 4.00 uden bryst (tidligere sov hun til kl. 6/6.30 uden bryst – men da ville jeg så typisk sørge for at lægge en amning ind før formiddagsluren eller ved opvågning, så antallet af amninger er på 3 stk. i døgnet, som svarer til dine anbefalinger i din mad-bog).
Og nu til min problematik:
Min dejlige datter er 8½ måneder. Hun har altid haft et godt sovehjerte (og har altid sovet i egen seng i vores soveværelse), og har mere eller mindre fra da hun var ca. 2-3 måneder gammel sovet igennem i 7-8-9 timer hver nat uden bryst (fra kl. ca. 22 til kl. 6-7 om morgenen).
Vi begyndte på fast føde (+ selvfølgelig fortsat bryst) da hun var 6 måneder gammel. Her justerede hun pludselig selv sin soverytme, fra at være meget frisk om aftenen til at være træt tidligere og tidligere, for til sidst at ende med et fast dagligt sengetidspunkt kl. 19.00 (derfor spiser vi aftensmad ca. kl. 17.30/18.00, giver nattøj på, hygger lidt hos mor & far, får læst bog, får bryst og bliver lagt i sin egen seng for natten kl. ca. 19.00, hvor hun mere eller mindre falder i søvn efter blot 5 minutters ”små-moslen” i sengen – stort set altid uden gråd og uden vores tilstedeværelse. Hun bliver blot lagt og falder så lynhurtigt i søvn).
Jeg er klar over, at det er privilegeret at have haft sådan en natterytme og jeg har også været meget taknemmelig for min sammenhængende nattesøvn! Men nu ser det desværre også ud til at være slut…
Sagen er nemlig den, at hun siden overgangen til fast føde har ændret sine sovevaner ret meget. De sidste 2 måneders tid har hun ”moslet” mere og mere om natten og flere gange er vågnet op med et klynk. Det har dog kunne løses ved at hun fik sin sut og derefter sov videre (jeg har nu – et tip fra din bog - introduceret at lægge 3 sutter til hende i sengen, så hun efterhånden har lært selv at finde den i mørket). Umiddelbart efter opstarten på fast føde begyndte hun også pludselig at ville have bryst en enkelt gang om natten omkring kl. ca. 4-5. Dette varede dog kun 4 uger, hvorefter hun igen sov igennem – nu som sagt fra kl. 19 til kl. ca. 6 næste morgen.
Men den sidste uge/halvanden uge har været hård. Det startede egentlig i påsken, hvor vi overnattede hos familie. Ved 4-tiden om natten vågnede hun op med gråd (hun har aldrig tidligere vågnet med gråd, men med pludren) og jeg tog hende derfor over i min seng og ammede hende til ro og i søvn liggende (for første gang nogensinde – normalt har jeg hjemme altid natte-ammet siddende i et andet rum end vores soveværelse). Det fortsatte på samme måde samtlige nætter i påsken, hvor vi overnattede 3 dage hos familie og derudover havde flere besøg samt var på besøg hos familie og venner – altså alt i alt en ret travl påske med mange indtryk og mennesker/støj. Jeg tænkte derfor til at starte med om det var alt postyret, der har været for meget for hende eller om det mon tilfældigvis bare er faldet sammen med andre faktorer, såsom tænder på vej – hun har stadig ikke fået en eneste tand – eller den omtalte ”søvnkrise”, der rammer mange i 8-9-måneders alderen grundet motorisk udvikling…?.
I hvert fald vågner hun flere gange om natten med gråd – som for det meste kan løses med en sut og en hånd på hendes brystkasse, samt et par beroligende ord, hvorefter hun så igen sover videre. Men hen ad ved kl. 4 om natten vågner hun helt op, grædende, og er ganske vågen og utrøstelig, hvorfor jeg er fortsat med at tage hende over til os i sengen, hvor hun straks søger mit bryst, spiser 15-20 minutter, hvorefter jeg bytter bryst ud med sut og lader hende sove hos mig resten af natten, indtil kl. 6.30 hvor hun vågner. (Jeg falder aldrig helt ordentligt i søvn igen efter kl. 4, fordi jeg registrerer alle hendes bevægelser). Jeg har forsøgt at lægge hende tilbage i hendes egen seng efter amning, men så vågner hun straks op og græder hysterisk på ny, og klamrer sig til mig. I sengen hos mig er hun også meget ”omklamrende” og nærmest insisterende omkring mit bryst.
Jeg synes også, at hun generelt er lidt ekstra pylret i løbet af dagen i denne tid – og nogle enkelte aftener har hun også været pylret, når hun skal lægges i seng – dog er der stadig for det meste ingen problemer med at lægge hende i seng om aftenen. Hun pjevser noget mere, kan ligesom ikke helt finde ud af hvad hun vil, og er generelt mere omklamrende og mor-syg, så jeg tænker at hun er kommet i separations-angst-fasen.
Jeg ved godt, at det måske er lidt af et skråplan at være begyndt på amningen i vores seng om natten, men jeg orker ærlig talt aldrig andet, når hun vågner grædende op. Jeg har egentlig ikke selv noget problem med at skulle amme hende om natten (selvom det selvfølgelig er lidt ”stressende” med gråden, der følger med de natlige opvågninger), og har for så vidt heller intet problem ved at hun efter amningen sover resten af natten hos mig i vores seng. Den eneste grund til at jeg alligevel bekymrer mig om denne nye natte-uro (udover at det selvfølgelig er hårdt at blive vækket flere gange på den grædende måde, nu hvor jeg er alene om hende om natten) er primært at velmenende mennesker (såsom min egen kæreste og hans familie, samt et par venner) har meget travlt med at fortælle mig, at det er en dårlig vane/et skråplan og at hun nu bliver forvænt og derfor altid fremover vil vågne om natten og have bryst i sengen hos mig.
Jeg håber derimod, at det er udtryk for nogle behov hun har nu og her, og som jeg derfor gerne imødekommer – men hvad tænker du om det hele, Helen? Hvad kan den pludselig urolige nattesøvn og især gråden skyldes??
Som beskrevet tidligere vælger jeg natte-amningen fordi det har virkning med det samme – altså min datter falder straks til ro med mit bryst i munden og efter et stykke tid kan jeg lirke mit bryst ud og sætte en sut i stedet for, hvorefter hun sover resten af natten tæt op af mig i vores seng (hvis jeg derimod fjerner brystet for tidligt eller forsøger at flytte hende tilbage i sin egen seng, så vågner hun og græder ulykkeligt samtidig med hun klamrer sig fast til mig).
Er jeg i gang med at få lavet en dum vane, som ikke senere kan ændres? Altså en vane, som gør, at hun ikke igen kommer til at sove igennem en hel nat i sin egen seng – uden at skulle sove nattens sidste timer i min seng med mit bryst?
Kan du helt konkret forklare mig, hvordan man kan gribe en mor/bryst-”afvænning” an om natten, når mit overskud på et tidspunkt rækker til at tage kampen, når nu mine spæde forsøg på trøst uden bryst foreløbigt ikke ser ud til at virke?? Hvordan jeg griber det an alene, når hun nu forbinder mig med mælk – og hvordan kunne vi gribe det an sammen, hvis min kæreste deltager i ”natte-kampen”??
Det blev en lang smøre – jeg håber at have beskrevet vores nye situation bare nogenlunde forståeligt. Jeg ser frem til at høre fra dig!
Venligste hilsner den trætte og lidt bekymrede mor
P.S. Som jeg indledningsvist skrev, så gik problemet i sig selv igen efter ca. 2 uger med natte-gråd og natte-amning. Det skete, da jeg en aften før sengetid gav hende en sutteflaske (som vi tidligere har forsøgt at give hende uden held) med 200 ml. modermælkserstatning, som hun lappede i sig. Den nat sov hun for første gang igennem fra kl. 19 til kl. 5.30 uden at få bryst. Siden har vi hver aften givet hende en flaske med stor succes. Jeg antog derfor, at hun måske har været tørstig eller sulten om natten.
Men nu er sagen bare den, at vi igen har overnattet 2 nætter hos familie, hvor samme problem som i påsken opstod – altså at hun vågnede om natten med gråd og kun kunne beroliges til søvn igen med mit bryst. Faktisk vågnede hun 2 gange med moderat gråd, hvor jeg begge gange kunne amme hende siddende og lægge hende tilbage i hendes egen (rejse)seng. Men her efter hjemkomst fra familiebesøg er problemet fortsat, så jeg i nat har ammet 2 gange (kl. ca. 2 og kl. 4 – hun blev som sædvanlig lagt for natten kl. 19 efter en flaske), hvor den sidste opvågning og amning var præcis som for nogle uger siden – altså hvor hun er meget ulykkelig grædende, ”omklamrende” og meget insisterende på at få mit bryst.
Nu er jeg derfor tilbage ved min første teori om det hele – nemlig at hendes natte-opvågning skyldes separationsangst og for mange nye indtryk ved at sove et fremmed sted. Og måske løser det hele sig selv om en uge eller to – men det forklarer jo så ikke, hvorfor det virkede at introducere godnat-flaske sidst. Jeg er derfor nu igen meget interesseret i at høre, hvad du mener om det hele, Helen???
Beklager min meget laaaange mail :-)