Svar: Fra amning til flaske - 5 mdr.
26. april 2012
Alder:
5 mdr.
Kære Van
Det er en rigtig god idé at du forsøger at lære din dreng at tage imod en flaske, når du begynder arbejde om en måned. Hans behov for mælk de næste måneder frem vil stadig være rigtig stort og han vil ikke kunne indtage mælk/væske nok via kop.
Hvis det ikke lykkes at få ham til at tage imod flasken, så må du fortsætte med at amme og tiden vil her også arbejde for jer. Når han bliver 7 måneder gammel vil han kunne trives med 4 amninger, som ligger tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Så hvis du er på arbejde i dagtimerne, vil det kun være amningen inden middagsluren der behøver blive erstattet og her kan han så evt. drikke af en kop - og resten af hans behov, må så dækkes hos dig, når du er der. Det er altså ikke helt umuligt, men naturligt praktisk og dejligt og også rart for den der skal passe, hvis han vil tage imod en flaske ...
Det er vigtigt at du holder mængden af skemad nede, så der stadig er plads til mælk i maven. Så hvis du fornemmer at en dl. grød eller mos fjerner lysten til mælk, så prøv at give ham ¾ dl. skemad, så han lige får lidt mindre og derfor måske hellere vil spise hos dig eller af flasken.
Det er generelt en rigtig god idé at give skemad, når han vågner af en lur, og give vand af kop, lege lidt, være aktive osv. og så give mælk inden han så puttes til næste lur. På den måde går der tid mellem skemaden og indtaget af mælk og der er bedre plads i maven til begge dele.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre, vågner ofte med en lille ekstra amning, når dagen begynder
Formiddag 9-9.30: Ammes/flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Tilbydes ¾ dl. grød, evt. med frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til middagslur ca kl 13
Eftermiddag 16: Ammes/flaske
Sover dagens 3. lur, som ofte er en kort powernap
Aften 18: Tilbydes ¾ dl. grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes/flaske
Midt nat 03: Evt. amning
Modermælkserstatning smager meget surt i forhold til modermælk og teknikken at spise af en flaske er også meget anderledes end at spise af et bryst. Så nogle gange kan det være en god idé at malke ud og give brystmælk på flasken, så smagen er noget han kender og er tryg ved og han kun skal koncentrere sig om at spise af flasken.
Du kan også forsøge med lidt kogt vand på flasken, som ikke smager af så meget eller du kan prøve med forskellige typer mme, da de alle smager forskelligt. Du kan købe mme på brik, så kan du prøve med forskelligt uden at en masse går til spilde. NAN, Allomin og Babymælk fås alle på brik.
Du kan også prøve at komme lidt sukker i mme - 1 tsk til 100 ml - som naturligvis skal trappes ud, så han lærer at spise det uden.
Det kan nogle gange være en god idé at give flaske i sengen eller i barnevognen, hvor han ikke er i din favn, fordi han forbinder din favn med amning. Andre gange er det bedre at give flasken som skulle han ammes, fordi han så ved at det er spisetid - du må prøve dig frem.
En elastisk flaskesut er nogle gange en idé. Det laver blandt andet Pigeon. Bruger han sut kan det være en god idé at finde en flaskesut der i faconen ligner den sut han normalt er glad for at sutte på. NUK laver en bred, flad anatomisk flaskesut i naturgummi med ventil, som nogle ammebørn også gerne vil tage imod.
Far kan prøve, da han ikke forbindes med amning ...
I min bog "Helens bog om børn og mad" finder du opskrifter og guides igennem madjunglen fra de første smagesprøver og til jeres dreng er igang med familiemaden. Du finder dagsplaner der dækker måned for måned fra nu og til han er 18 måneder gammel, så du kan se hvad han behov er for mælk, skemad osv. og hvordan måltiderne fordeler sig over døgnet - både nu og fremover, når han skal passes af andre :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske