Brev:
Putning - 2 år
25. april 2012
Alder:
2 år
Putning - 2 år
Kære Helen.
1000 tak for en god brevkasse:) Jeg har læst mange af dine svar med glæde og 'go' effekt. Vi har en søn på 2 år.
Først lidt historie:) En dejlig ønskedreng som trives på alle fronter, spiser og vokser, er glad og er glad for vuggestuen.
Mht sovning: det første år sov han i sengen v mor og far. Som 1 årig fik han egen seng men i soveværelset, blev puttet i egen seng ved at mor var tilstede, enten og holdt hånd eller lå i sengen ved siden af til han sov.
For ca 6 md siden begyndte jeg at indføre andet putteritual, er mod at gå fra ham grædende og har prøvet flere ting: at gå ind med faste mellemrum evt. Og sidst det du kalder 'stryge-tøj-metoden'. Det har haft nogen effekt, for det første går han glad i seng, siger godnat til de andre og kravler selv ind i sengen. Så læser vi bog, snakker lidt om dagen og synger en sang. Derefter kan jeg gå ud i det tilstødende lokale uden problemer - så vidt så godt!
Derefter kan gå 20 min på en god dag - hvor han kalder mor- mor- mor, ca hver 3 min, ofte bliver jeg i det tilstødende lokale, og svarer bare : hmm - ja- sov bare, mor er her etc. Ellers går jeg ind i stuen - som ligger tæt på - og går så ind og siger godnat ca hvert minut. Det skal tilføjes at han ikke bliver dybt ulykkelig på noget tidspunkt. Sådan er det vel ca hver 2. Dag, og jeg tænker- yes - vi er på rette vej. Men dagen efter tager det 1,5 time før han sover, på trods af samme ritual. Det er som om at rutinen / stabiliteten ikke indfinder sig!
Det skal tilføjes at jeg er meget 'alenemor' da min mand sejler og er hjemme ca 2-4 dg om ugen, derfor er det mig der står for putningen. Desuden har min mand været mere til den hårde metode - så lad ham græde - hvilket jeg ikke har kunne have, så putning er blevet mit 'projekt '. Derfor er det også frustrerende og en nederlagsfølelse for mig at det ikke bare køre på skinner.
Desuden er jeg gravid igen og har haft vældig kompliceret graviditet m moderkageløsning og perioder m døgnhjælp hvor mormor eller fast babysitter har skulle hente og bringe og skifte ble evt. Det har dog altid været mig der puttede ham. Han har helt sikkert reageret på at jeg ikke har kunnet være så meget omkring ham - mere morsyg, udadreagerende, men de sidste 2 md. har jeg selv kunne håndtere ham og han virker i balance.
Men nu har jeg termin om 1 md, og det mærker han nok også. Og jeg begynder at blive urolig for hvordan jeg skal få aftenen til at hænge sammen, med en lille baby og en stor der tager op til 1,5 t og falde i søvn. Og så mange dage uden far er hjemme.
En sidste tilføjelse er at han hver nat vågner på et tidspunkt og kommer over i mors og fars seng resten af natten. Det er Især farmand meget glad for, og ikke meget for at ændre på.
Undskyld det lange brev. . . Ser frem til svar og råd:)
Mange hilsner
Louise