Svar: Mælk - og søvnbehov
25. april 2012
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Det er rigtigt at det ikke lyder som om at din datter får så meget mælk og jeg vil faktisk foreslå at du ammer eller at I giver hende en flaske sen aften, som hun kan spise mere eller mindre i søvne ... Det handler ikke kun om at give hende mælk nok, men også om at sikre hendes behov for væske.
De fleste børn vil godt, hvis de tages op og lægges til brystet kunne die imens de sover og de vil også kunne spise af en flaske, hvis de tilbydes dette i sengen. I kan elevere hendes hovedgærde i sengen ved at komme en lille pude ind under madrassen i hovedenden og på den måde kan hun få flasken imens hun ligger i sengen og uden at I behøver tage hende op. Giv hende mælk inden I selv går i seng.
Du er allerede opmærksom på at hendes indtag af grød og mos ikke må være så stort, at det fjerne pladsen og lyst til mælken. Det er rigtig godt. Bibehold også stadig mælk i hendes grød og mos, så hun får lidt ekstra mælk den vej igennem.
Og så må du naturligvis tro på at hun trives og får, hvad hun har brug for, når du tilbyder. Det er rigtig fint at tilbyde brystet og vil hun kun have fra et bryst, så er det helt okay - så er hendes behov dækket. Tilbuddet er der og hun tager, hvad hun har behov for. Hun har en fin vægt, sover umiddelbart godt og virker glad og i god udvikling og det er det vigtigste :)
I skal naturligvis holde øje med hendes bleer. Hvis hun har gode tunge tissebleer, så får hun væske nok, men hvis bleerne virker tørre eller urinen virker gul i stedet for klar, så skal hun have ekstra at drikke.
De fleste børn vil i jeres datters alder sove 2 lure dagligt - en formiddagslur og en middagslur. Den fleste børn sover i denne alder ca 14 ½ time i døgnet, ofte fordelt sådan at barnet sover f.eks. 3 ½ time fordelt på to lure i løbet af dagen og 11 timer om natten.
Det er rigtigt at søvn der ligger efter kl 16 kan "æde" af nattesøvnen - det gælder dog ikke helt hos børn som ikke er ældre end jeres datter, de kan stadig godt have brug for den 3. lur sidst på dagen. Men lidt ældre børn kan have problemer med nattesøvnen, hvis de sover sent om eftermiddagen eller først på aftenen. Det kan gøre at de er meget svære at få i seng, at de vågner meget tidligt om morgenen eller at de har en opvågning midt om natten, hvor de virker friske og har lyst til at lege.
Det er rigtig fint at I går en tur med jeres datter, for at hjælpe hende til at holde en rytme, hvor hun sover en god lang middagslur :)
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske