Brev:
Mælk - og søvnbehov
25. april 2012
Alder:
7 mdr.
Mælk - og søvnbehov
Kære Helen
Alberte er 7 mdr. om en uges tid, og jeg har et spørgsmål angående hendes mælkeindtag... Hun er nemlig blevet meget lidt interesseret i amningen, og ammes slet ikke så meget, som du anbefaler i din bog om børn og mad...
Hurtigt skitseret ser hendes dag således ud:
7: Vi står op + havregrød
9: frugtmos (ammes en gang imellem, men er ikke interesseret)
9.30-11.30: formiddagslur
12: grøntsagsmos + fisk
14: ammes (fra ét bryst - hun vil ikke ha' mere)
14-16: eftermiddagslur
16: fuldkornsgrød
18: mos + kød
19.30: flaske, ca. 120 ml. (Hun har fået godnatflaske siden hun var 4 mdr. fordi jeg havde behov for at kunne komme lidt ud af huset til sport osv. om aftenen og det var praktisk at hendes far kunne tage over. For ellers har jeg udelukkende ammet og været glad for det)
20-6.30: sover uden mælk (får sutten 1-2 gange, ammes en sjælden gang omkring kl. 5-6 stykker).
Hun drikker noget vand til hvert måltid... Men samlet set max 1 dl. pr. døgn...
Hun har været en del syg med tre-dages feber, snot osv., men er ellers en rask og skøn pige. Hun vejer omkring 8,5 kg.
Jeg er som sådan ikke nervøs, men det er jo virkelig lidt mælk hun reelt set får... Hun spiser ½-max 1 dl. mos ad gangen... Hun får mme + smør i sin mos...
Hvad tænker du? :-) Bør jeg amme noget mere? Fortsætter udviklingen, så ammer jeg jo slet ikke mere om en måneds tid eller to...
Og så lige et tillægsspørgsmål: Hvor stort er søvnbehovet for en 6-7-8 mdr.'s baby egentlig? Vi har for nyligt droppet powernappet ved 17.30 tiden og går i stedet med barnevognen for at få hende til at sove lidt længere ved de 2 lurer. Desuden er vi nødt til at kæmpe lidt for at holde hende vågen mere end 2½ time ad gangen. Men det er vel meget normalt hendes alder taget i betragtning? Jeg synes på et tidspunkt at have læst herinde, at al søvn efter kl. 17. "spiser" af nattesøvnen... Er det rigtigt?
Hilsen