Svar: Voldsom temperament
Kære mor til to temperamentsfulde piger
Tak for dit brev og velkommen til. Dejligt at høre at du har fulgt med på sidelinjen og nu selv har fået lyst til at skrive :)
Det er rigtig dejligt at E er en sød og kærlig pige, der som udgangspunkt trives. Jeg får lidt indtryk af at hun er en kvik pige, der på nogle områder måske nogle gange virker ældre end hun er og hun opfatter rigtig meget af, hvad der sker omkring hende, men hun er stadig "en lille pige" og derfor ikke i stand til at håndtere det hele.
Hun virker sandsynligvis ofte stor i forhold til sin lillesøster og det er vigtigt at I prøver ikke at forvente for meget af hende og ikke stiller for store krav. Det kan faktisk være en rigtig god idé at I nogle gange vælger at gøre ting for hende, "nurser" hende lidt ekstra med de ting, I egentlig godt ved at hun kan eller burde kunne selv, ligesom det vil være rigtig godt at I ikke stiller for mange spørgsmål eller giver for mange valg, men simpelthen vælger for hende.
Uden at kende jer, så kunne jeg forestille mig at I ofte medinddrager hende meget, både i forhold til, hvad hun vil have på af tøj, hvad hun vil have at spise osv. Og det er fint og forståeligt, fordi hun jo snart er fire år og naturligt gerne vil have medbestemmelse, hvilket hun også gerne må få. Men I skal passe på ikke at gøre det hele tiden, nogle gange skal I bare sætte en tallerken foran hende med noget mad på, som I har valgt, uden at spørge om det er det hun vil have ...:)
Der vil stadig være situationer, hvor jeres datter ikke kan overskue maden, ikke kan overskue selv at tage tøj af og på, ikke kan overskue at skulle i bad, ikke kan overskue at lillesøster tager hende legetøj osv. Og det er rigtig vigtigt at hun mærker, at I har styr på det og kan bevare roen, når hun ikke kan. I skal være følelsesmæssigt stærke, når hun ikke er det.
I skal lade hende være ked af det, frustreret, vred og møde hende ved at sætte ord direkte på den følelse du tror de har. Lad være med f.eks. at sige "du er også bare så hysterisk" eller "hold op med at skabe dig!". Sig i stedet "du bliver bare så vred lige nu" og "det er også dumt at du skal i bad, når du er træt, nu skynder vi os at få det overstået" eller lignende, så hun føler sig forstået og mødt. Det er ikke det samme som at hun får sin vilje.
I skal også bruge fysiske beroligelse. Fysisk ømhed udløser ro i jeres datter, så jo mere I kan tage hende på skødet, holde om hende, vugge hende og på den måde berolige hende, jo bedre er det. Selvom hun nu er snart fire år gammel, så må I gerne holde hende i armene, som "en lille baby" og så mærker jer helt tæt på. Nogle gange vil hun protestere voldsomt og vil ikke have at I rører hende og det er okay, - I skal ikke finde jer i at hun slår ud efter jer, men er det nødvendigt at gå, så sig ikke "jeg går, ...
... hvis du skal være sådan", men sig i stedet "jeg kan mærke at du har brug for at være lidt alene, jeg går lige ud i køkkenet lidt" og "jeg kommer ind til dig om lidt, du må også gerne kalde på mig", så hun mærker at I stadig gerne vil hende, men naturligt ikke vil slås på.
Man siger at 90% af hjernens vækst foregår de første 5 leveår og selvom jeres datter udvikler sig i rivende fart og allerede har lært rigtig meget, så er der stadig forbindelser i hjernen der ikke er dannet og naturligt situationer, hvor hun kan reagere voldsomt på noget I oplever som bagateller, eller hvor hun måske reagerer meget voldsomt, med gråd, skrig og fysisk reaktion hvor hun slår, vrider sig på gulvet eller lignende.
Man kan beskrive hjernen på flere måder, men i forhold til børn og i forhold til at forstå, hvad det er der sker, når man har med små børn at gøre, så kan det være en god idé at se hjernen inddelt i 3 dele:
1. Den rationelle hjerne, som også kaldes storhjernen. Det er denne del af hjernen der styrer kreativitet, fantasi, problemløsning, selverkendelse, omtanke, empati, eftertanke og lignende.
2. Pattedyrhjernen, som også kaldes mellemhjernen eller det limbiske system. Den udløser store følelser der skal styres af den rationelle hjerne. Det er raseri, frygt, separationsangst, social tilknytning, legesyge, lyst til at udforske og lignende.
Kom til foredrag med Helen Lyng Hansen
Tirsdag 6. maj: Børn & Mad, FOF Aarhus
3. Krybdyrhjernen er den nederste del af hjernen og den aktiverer vores vigtige kropsfunktioner. Det er sult, fordøjelse, åndedræt, blodomløb, temperatur, at kunne bevæge sig, kamp eller flugt.
Når jeres datter reagerer som hun gør, hvor hun skriger, slår ud efter jer, sparker osv. så sker der en aktivitet i pattedyrhjernen. Da pattedyrhjernen styres af den rationelle hjerne, så er det vigtigt, at det er den du/I forældre aktiverer med jeres reaktion. Netop jeres reaktion er vigtig for at skabe forbindelse mellem hjernens dele.
Derfor er det vigtigt at I reagerer med lydhørhed, viser hende, at du forstår hvad hun vil. Det er naturligvis helt fint at sige AV!, Nej! eller lignende og også at flytte hende sætte hende fra dig, hvis hun f.eks. slår ud efter jer - så hun forstår, at det hun gør er forkert - men det er rigtig vigtigt at det netop er det hun gør, der er forkert og at hun ikke får en følelse af at det er hende der er forkert. Det er vigtigt at I viser hende at det er okay at hun har de frustrationer og stærke følelser som hun har.
I skal legelisere det hun føler, altså gøre det okay, så I må godt sige "jeg kan godt forstå du synes lillesøster er irriterende", så hun hører at det er okay. Ligesom I nogle gange kan sige "jeg kan godt forstå du bliver vred ....", "det er også dumt at ...", "jeg bliver også nogle gange ked af det, når ..." eller lignende.
Jeg håber du kan bruge lidt af ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
BabyNordic™ – Det ultimative legetæppe til din Guldklump
BabyNordic™ – Det ultimative legetæppe til din baby og din familie
Kender du det, at gulvet er hårdt at sidde på, når du leger og tumler med din baby? Det gør Camilla – og det ville hun gerne lave om på. Svaret hedder BabyNordic™-tæppet.
Lege- og aktivitetstæppet skaber det perfekte, ...
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:
22. november 2024 | Opdragelse | 3 år
Kære Helen. Vi har en dreng på 3 år (blev 3 i oktober) der startede i...
13. november 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.
Hej Helen. Jeg har en skøn dreng på 3 år og 4 mdr. Han er sød og kærlig,...
26. september 2024 | Opdragelse | 2 år, 6 mdr.
Kære Helen. Tak for din brevkasse, som jeg nu endnu engang har brug for....
17. september 2024 | Opdragelse | 2 år, 6 mdr.
Hej Helen Vi har solgt vores hus og skal flytte om cirka halvanden måned....
16. september 2024 | Opdragelse | 23 mdr.
Hej Helen. Vi har en søn på snart 2 år, som i perioder vælger den ene af os...
Viden om børn:
Ærter
Fra 6 måneders alderen må barnet gerne få ærter. Ærter kan her koges til ærtemos og det samme kan gøres med andre bælgfrugter, som brune og hvide bønner, kigærter og linser.
Barnet optager bedst næring fra ærter og andre grøntsager, hvis de koges.
Fra 9-10 måneders alderen vil mange børn have stor glæde af at spise ærter, det er god træning for at øve pincetgreb og ærter kan fint gives sammen med rugbrød til frokost.
Ærter indeholder protein, samt...
Bug Buster
Bug Buster er en metode til at fjerne hovedlus. Joanna Ibarra fra den velgørende organisation Community Hygiene Concern i London har udviklet denne metode og princippet i i Bug Busting er, at du i en og samme arbejdsgang får tjekket for hovedlus og også får fjernet lusene.
Metoden bygger på viden om lusenes adfærd og udvikling og på benyttelse af tættekam, almindelig shampoo og hårbalsam. Behandling med insekticider er således overflødig.
Du kan købe "Bug Buster"...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.