Svar: Vågner hver anden time eller oftere om natten
25. april 2012
Alder:
3 mdr.
Kære Fie
Tak for dit brev :)
Når børn dier hyppigt om natten, så kan det være et udtryk for at de har brug for at sætte mælkemængden lidt op. Det er nemlig sådan, at du producerer mere af det mælkestimulerende hormon, prolaktin, om natten, så ved at die hyppigt i aften og nattetimerne, så øges din mælkeproduktion.
Det er også sådan, at jo hyppigere man ammer, jo mere mælk produceres der. Det betyder at det giver mere mælk at amme hver 2 time i stedet for hver 4 time, det giver ikke tilsvarende mere mælk at amme i 40 minutter i stedet for i 20 minutter. Det er hyppigheden der har betydning.
Jeg tænker at din dreng måske er ved at være så fysisk stor, at han derfor har brug for at få sat din mælkeproduktion lidt op. Og når jeg ser på planen for dagen, så spiser og sover han rigtig godt - og han sover gode lange lure. Det betyder at der om dagen naturligt ofte går 3-4 timer imellem hans amninger og det er helt fint og super, men om natten, søger han så brystet ekstra hyppigt.
Det er også sådan at mælken består af flere forskellige dele. Hvor den første del af mælken er vandholdig og slukker tørsten, så er den mellemste mælk mere som "letmælk" og hans egentlige mad og den sidste del af mælken er mere "fløde" og en fed mælk. Nogle gange vil han melde sig og die kortvarigt, fordi han derved får den vandholdige mælk, som slukker tørsten og andre gange vil han så spise længerevarende og få sit "hovedmåltid". Han lyder til at regulere det selv, - og hans fine vægt tyder ikke på at han mangler noget, men det forklarer, hvorfor han nogle gange kun dier få minutter og andre gange godt kan spise længere tid. Og han skal have lov til at flekse sit behov på denne måde.
Det er også sådan at du først på dagen har et større volumen af mælk i brystet, hvor du sidst på dagen har mindre mælk og mere koncentreret mælk. Ved at die hyppigt sidst på dagen, så får din dreng små mængder koncentreret mælk og dermed maven fyldt ekstra godt op med mælk, der mætter mere. Det er praktisk inden han skal sove. Så igen er den hyppige amning om aftenen vigtig.
Det er rigtig godt at du forsøger at amme både når han vågner og inden han skal sove, som jeg kan se du gør i planen. Det er godt, fordi han på den måde fyldes ekstra op med mælk og også får stimuleret til ekstra mælkedannelse. Og det må du gerne blive ved med.
Hans søvn begynder lige nu at indeholde lidt flere stadier og det kan betyde at han har svært ved at skifte søvnstadie og vågner op og græder undervejs i søvnen. Det er her helt rigtigt det du gør, - forsøge at hjælpe ham videre i søvnen, så han får sovet det han har behov for, så bliv ved med det.
Stille og roligt skal I til at arbejde på en rytme, hvor han sover 3 lure dagligt, en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Han lyder ikke helt parat til det endnu og lyder til at have brug for sine fire lure og det er okay - men på sigt vil det sandsynligvis hjælpe jer, hvis I kan få skabt en rytme med 3 lure. Det kræver ofte at han ikke falder i søvn allerede kl 8, men måske først begynder at sove formiddagslur omkring kl 9 .. så prøv at lægge mærke til om han begynder stille og roligt at kunne være vågen i lidt længere tid om morgenen, så han langsomt puttes lidt senere dagen igennem. Det kan på sigt godt have betydning for rytmen og søvnen om natten - men giv det tid. Hos jer er tiden også nødt til at arbejde lidt.
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, - selvom du er træt, så lyder det som om at han trives. Han er glad, spiser og sover godt i løbet af dagen, udvikler sig rigtig fint ... og det er super godt! Prøv om du kan lægge dig med ham i løbet af dagen og få en middagslur selv, - I kunne måske sove sammen i dobbeltsengen.
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske