Brev:
Vågner hver anden time eller oftere om natten
25. april 2012
Alder:
3 mdr.
Vågner hver anden time eller oftere om natten
Hej Helen
Så er jeg tilbage med endnu et spørgsmål vedr. min søn på nu 15 uger.
Han er en mild og glad dreng, han trives godt og virker til at være godt med på alle fronter. Han er stor - måler ca. 66 cm og vejer 7 kg.
Jeg har brug for et godt tip angående nattesøvn, da jeg VIRKELIG mangler noget søvn efterhånden, og jeg har det derfor temmelig svært om dagen, hvor jeg også har min store datter at tage mig af.
Han sover ret fint om dagen og har egentlig gjort det siden han var 3-4 uger gammel. Det er kun natten, der er problematisk.
Vores dagsrytme ser cirka sådan ud (men kan dog variere en del):
Kl. ca. 7: Han vågner og ammes (men spiser ikke særlig meget). Han er god til bare at ligge og kigge og pludre op til en halv time, når han vågner.
Kl. ca. 7.30: Skiftes og vaskes og involveres i det sædvanlige morgen-hurlumhej, hvor han mest får lov bare at ligge på maven og kigge, mens storesøster får tøj på og sendes afsted i børnehave.
Kl. ca. 8: Han ammes igen (spiser ikke så meget) og puttes i barnevogn udendørs. Han er helt ekstremt træt på dette tidspunkt, og er som regel virkelig nem at putte. Han sover som regel en time, hvor han så vågner og græder. Her vugger jeg ham i søvn igen på 2 minutter, da jeg erfaringsmæssigt ved, at han faktisk er for træt til at komme op. Hvis jeg tager ham op er han træt allerede efter 20 minutter. Vugges han sover han videre - ofte helt op til yderligere 2 timer.
Kl. ca. 11: Vågner og er SÅ glad. Han ammes og spiser godt. Vi leger og pludrer og hygger virkelig meget. Cirka en time efter begynder han at pylre lidt. Så bliver han skiftet og elsker at ligge på puslebordet - ofte op til en halv time, hvor vi sludrer og giver os god tid.
Kl. ca. 12.30: Han ammes igen og puttes til anden lur i barnevogn uden for. Her sover han mellem 1 time og op til 3 timer.
Kl. ca. 14.30: Han vågner fra lur og ammes. Vi leger lidt sammen og herefter ligger han på maven på sit legetæppe på badeværelset, mens jeg bader. Der kan han ligge i en halv time uden problemer og uden brok. Han virker som regel træt efter en times vågentid.
Kl. ca. 15.15: Han ammes og puttes i barnevogn. Denne gang går jeg med ham, da vi henter storesøster i børnehaven kl. 15.50.
Kl. 16.30: Han vågner ved hjemkomst (og også ofte allerede mens vi er på vej hjem, da han ikke sover så godt, når jeg går med barnevognen). Her ammes han og vi leger lidt sammen med storesøster. Han er som regel i ret dårligt humør her. Han ligger enten på legetæppe eller er i strækvikle hos mig, mens der bliver lavet mad.
Kl. ca. 17.45: Han ammes igen og puttes i barnevogn udendørs. Sover måske en time her.
Kl. ca. 18: Vi spiser og hvis han er vågen ammes han under vores måltid, hvis han ellers kan koncentere sig. Hvis han ikke har sovet aftenluren, så er jeg nødt til at starte hans putterutine allerede 18.15, da han er meget ked af det og træt.
Kl. ca. 18.30: Han vågner og ammes igen (spiser som regel ikke så meget - nok fordi han ikke kan koncentere sig). Herefter sidder han hos far, mens jeg gør storesøster klar til natten.
Kl. ca. 19.30: Jeg skifter ham, masserer ham i soveværelset mens jeg synger for ham. Herefter svøber jeg ham i et specielt svøb (miracle blanket). Så ammes han liggende i sengen hos mig.
Kl. ca. 20: Han puttes i sin egen seng ved siden af min seng. Han er som regel vågen, når han puttes, og klarer selv at falde i søvn uden gråd. Det er SÅ flot.
Kl. 20.30 sover han som regel.
Herefter vågner han som regel hver time - men han kan dog sove op til 3 timer i træk. Jeg ammer ham hver gang han vågner og han falder i søvn lynhurtigt igen uden undtagelse. Amningen tager som regel kun 5-10 minutter - men sådan er det også ofte om dagen. Generelt tager amningen sjældent over 20 minutter.
For 2-3 uger siden havde vi lige haft en lang periode på cirka en måned, hvor han sov SÅ flot om natten. Jeg havde lige købt svøbet til ham, og fra første gang vi benyttede svøbet, sov han 5-7 timer i første stræk og herefter 2-3 timer henover 2 stræk. Jeg var lykkelig og udhvilet!
For 2-3 uger siden begyndte han så at bryde ud af sit svøb - uanset hvor stramt jeg binder det, så kommer han ud af det. Og han sover så kun 1-3 timer i træk. Han virker ikke specielt sulten, når han vågner, men han bliver TOSSET, hvis jeg nægter ham brystet. Hvis han nægtes brystet, tager det omkring en time at trøste ham - og pt. har jeg pga søvnmangel i øvrigt ikke kræfterne til at tage den kamp. Jeg er ikke meget for at bede far om at komme på banen, da det er vigtigt for mig, at han har overskud til at tage den første halve time med min datter om morgenen - og han har en tendens til at blive ret sur, når han skal løbe rundt og trøste børn om natten.
Han bruger ikke sut, og han vil desværre ikke tage en flaske. Vi har forsøgt MME på kop om aftenen, men han bliver bare ked af det og vender hovedet væk.
Har du en idé til, hvordan jeg får ham til at sove længere stræk om natten. Foreslår du at jeg tager kampen om natten og nægter ham brystet, vil du så beskrive for mig, hvordan jeg bør gøre ( vugge i arme eller lign?). Jeg kan ikke lade ham ligge og trøste med hånd på maven, for han er VIRKELIG ulykkelig og tårerne nærmest sprøjter ud af hovedet på ham. I det sekund han så får brystet, så falder han i søvn med det samme.
Det virker som en brystafhængighed - men han har jo ikke brug for hverken bryst, sut eller at blive vugget/kørt resten af dagen, for at han kan falde i søvn. Så jeg undrer mig.
Kærlig hilsen
Fie