Svar: I forbindelse med skemad
25. april 2012
Alder:
4 mdr.
Kære Søde Linda
Tak for dit dejlige brev med roser til både mig og min bog om børn og mad. Hvor er du sød, det varmer, Tak! :)
Du må godt lave grøden "vællinge-tynd" i starten, når han bedst kan lide det på denne måde og så kan du stille og roligt ændre i konsistensen, i takt med at han bliver mere klar. At grøden i denne periode, så ikke ser så appetitlig ud, - pyt med det, bare han spiser :)
Det er rigtigt at ensfarvede tallerkener er en rigtig god idé til børn der let lader sig forstyrre og bliver optaget af andre ting. Og hvor skønt at du har lagt mærke til det, for det er ikke tilfældigt, at jeg netop har valgt ensfarvet service! :) Tallerkener og skåle, som jeg har med i bogen, er fra det danske firma Rice. De indeholder ingen Phtalater og ingen Bisphenol-A.
Med hensyn til frysebøtterne fra Avent, så har jeg aldrig hørt noget om at de kun må bruges få gange. Det jeg har fået at vide er, at kopperne kan bruges flere gange og at de bør kasseres, hvis de viser tegn på slitage. Der er intet farligt i kopperne og man kan roligt bruge dem, så længe man synes de er gode, men man kan nogle gange opleve at kopperne efter flere ganges brug, vil blive utætte. Det betyder blot at du ikke skal forvente at de holder meget længe...
Med hensyn til optrapning af grød, så lyder det som om at du i første omgang skal prøve at arbejde med en lidt tykkere konsistens og derefter arbejde på lidt større mængde. Når han kan spise ½ dl. uden problemer og maven følger godt med, så må du gerne begynde at give ham 2 gange dagligt, så han får ½ dl. grød til frokost og ½ dl. mos til aften.
Banan skal ikke koges, men moses frisk og brug gerne en lidt moden banan. Netop fordi banan ikke koges, kan nogle børn reagerer på det med lidt maveuro, hvor kogt æble- eller pæremos kan være mildere som opstart. Men prøv dig frem, han må gerne få det og så må du se, hvordan maven reagerer.
Håber du kan bruge dette videre, og der er ingen dumme spørgsmål! :)
Fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske