Brev:
I forbindelse med skemad
25. april 2012
Alder:
4 mdr.
I forbindelse med skemad
Kære Fantastiske Helen :-)
Jeg er startet på at gi min søn på snart 5 måneder skemad. Han er nogle dage ikke så vild med det, imens han andre dage synes det er et hit. Han kan bedst li det når det er sådan lidt pjasketyndt ellers laver han sådan nogen brækbevægelser med munden.
Jeg har, som der står i din bog, brugt det samme grød og frugt topping i flere dage af gangen, så han ikke får noget nyt hver dag. Det er dog svært når grøden er så tynd, at få det til at se så appetitligt ud med den topping ;-) - sveskemosen fra din bog gør underværker for sådan en lille mavse... hehe... ;-)
Vand af kop er han vild med og tager om snapseglasset med begge hænder og man skal holde igen for at han ikke hælder det ind….
Men her kommer så mine spørgsmål:
Selvom han viser begejstring for maden så mister han hurtigt interessen og begynder at sidde og smide sig rundt i skødet på mig. Han er også meget ukoncentreret og mere interesseret i alt muligt andet. Jeg kan se i din bog at du har nogen ensfarvet plastik tallerkner både med inddelte rum og som dybe tallerkner – hvor søren er de fra? Jeg har ledt overalt på nettet og kan ikke finde de fine blå tallerkner. Alt det jeg finder er der diverse tegninger på, og det er ikke så godt med en så opmærksom dreng som jeg har ;-)
Så kunne jeg godt tænke mig at spørge dig, om de bøtter fra Avent i din bog (til frys) om du nogensinde har hørt at de kun må bruges få gange før de skal kasseres – det oplyser de om i Babysam – men det kan jeg nu ikke forstå? Det bliver jo for dyrt hvis man skal smide dem ud hele tiden og købe nye. Jeg har endnu ikke købt nogle bøtter til fryseren, fordi jeg er så bange for at få fat i nogen der udskiller giftstoffer mm.
Hvor længe skal der gå før man må optrappe grød, såfremt min søn selvfølgelig selv viser interessen. Jeg har kunnet læse at man skal holde igen selvom han gerne vil ha mere. Men betyder det så at når han når ½ dl. Så kan han også begynde at få mos- dvs. 2 ske måltider pr. dag.? Pt. Spiser han kun ca. 10 skefulde, men det er en lillebitte blød plastikske, så 10 skefulde er ikke meget.
Og så har jeg et lille måske dumt spørgsmål… Hvis man skal lave bananmos, skal man så koge bananen først? Jeg synes ikke lige jeg umiddelbart har kunnet finde svar på dette i bogen – ellers så har jeg bare overset det ;-)
Kærlig Hilsen
Linda