Svar: Mareridt og natteskræk
25. april 2012
Alder:
18 mdr.
Hej med dig
Mareridt og natteskræk er ikke det samme og der skal ikke reageres ens på, om barnet har det ene eller det andet.
Vores søvn består af forskellige stadier, - vi slumrer ind, sover let, sover dybere og dybt og sover lettere igen og ind imellem disse bølger af let og dyb søvn, ligger periodevist REM-søvn som er vores drømme søvn.
Mareridt opstår under REM søvn og børn er ofte mellem 3-5 år, når de har mareridt, men det kan godt opstå tidligere. Et barn der vågner af mareridt vil vågne og kalde på mor eller far, vil græde og vil sidde op og være vågen, når man kommer ind til barnet og barnet vil lade sig trøste og berolige og falde til ro med jeres nærhed og fysiske kontakt.
Natteskræk opstår i den dybeste søvn og det betyder at barnet sover, når det har anfald af natteskræk. Barnet skriger og kalder ikke og når man kommer ind til barnet, så sidder det ofte op, har måske åbne øjne, men taler usammenhængende og virker konfust. Og et barn vil med natteskræk vil ofte ikke lade sig trøste, men vil skubbe forældrene væk. Det opstår ofte omkring 1.5 års alderen, men kan komme både tidligere og senere.
Et barn med mareridt skal trøstes, tages op, holdes om, evt. tilbydes lidt vand at drikke, beroliges og betrygges og have lov til at sove videre sammen med mor og far, hvis det er bange og har brug for den ekstra tryghed.
Et barn med natteskræk skal som udgangspunkt ikke tages op og ikke vækkes, men skal hjælpes videre i søvnen med så lidt aktivitet og snak som muligt - netop fordi barnet sover, når anfaldet opstår.
Du kan læse meget mere om både natteskræk og mareridt i min bog "Helens bog om børn og søvn".
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske