Svar: Søvn og putning - 9 mdr.
24. april 2012
Alder:
9 mdr.
Kære Vivi
Det er helt normalt at børn i 8-10 måneders alderen protesterer mod at skulle sove, både om dagen og om aftenen. Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med børn i denne alder, og det er ofte sådan, at barnet virker til "ikke at ville gå glip af noget", de har næsten ikke tid til at sove og har rigtig svært ved at give slip og overgive sig til søvnen.
Det er dog stadig rigtig vigtigt at du hjælper din dreng med at få sovet i løbet af dagen og hvis det lige nu kræver at du går en tur med ham i barnevognen, så må du gøre det. Det er helt okay at han sover en kort formiddagslur, men det vil være rigtig godt, hvis hans middagslur kunne vare mindst 1.5 time, også hvis det betyder at du så skal trille ham for at holde ham sovende. Alternativet kan være at du vælger at lægge dig med ham og amme ham i søvn eller give ham en flaske i din seng og blive hos ham, for på den måde at få ham til at slappe helt af og overgive sig til søvnen.
Nogle gange må man gå på kompromis i forhold til puttemetoder, regler osv. fordi behovet for søvn kommer før alt andet. Og søvnen om dagen er rigtig vigtig i forhold til at bearbejde oplevelser, styrke immunforsvaret og hjælpe din dreng med at vokse.
Et nogenlunde fast stå op tidspunkt og fast puttetidspunkt vil ofte gøre putningen om dagen lettere. Det kan nogle gange være en rigtig god idé at lade ham sidde op i barnevognen og lade ham kikke på verden, mærke vinden i ansigtet. I kan snakke om det I går forbi, hunden i møder, at den siger vov osv. så han bliver fyldt med indtryk og først puttes, når han viser sig fuldstændig klar. Det kan også nogle gange være en idé at give ham flasken i barnevognen, som du også forsøger.
En anden mulighed for at få ham til at sove en længere middagslur, kunne være at indføre et bad inden han skal sove. Så han f.eks. vågner af sin formiddagslur, leger lidt, får frokost, kommer i bad og ca. en time efter badet, så gøres han klar til at komme i barnevogn, sidder op og kikker på verden, får evt. en flaske og falder så I søvn. Det kan gøre at han sover bedre og længere.
Hvis mor lige nu har bedst held med at putte ham, så lad mor putte. Han forstår ikke hvorfor det er far, når du er der og det kan sagtens være sådan, at han vil acceptere far, når du pludselig ikke er hjemme, for så er hele situationen jo anderledes.
Det er en god idé at at se putningen som noget mere bredt. At brede putteritualet ud. Det betyder for mig at begge forældre siger godnat. Det er altså ikke et spørgsmål om at det er den ene eller den anden, I har begge en rolle i forbindelse med det at få jeres dreng til at sove og putteritualet starter allerede der, hvor han får godnatgrød, får ren ble og nattøj på, får børstet tænder osv. Putteritualet er for mig ikke kun der, hvor man sidder ved sengekanten og synger sang, holder i hånd osv.
Så for at få far mere med på banen, så er det vigtigt at I breder putingen ud, så han helt naturligt er en stor del af forberedelserne til at skulle sove og så han også naturligt kommer ind og kysser godnat, når jeres dreng ligger i sin seng, men at det stadig er mor der lige gør det sidste, der skal til for at han kan sove. Jo mere far er med i hele ritualet, jo lettere vil det naturligt også blive for ham at overtage selve putningen, når du igen starter på arbejde og far og søn skal klare det alene.
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske