Brev:
Søvn og putning - 9 mdr.
24. april 2012
Alder:
9 mdr.
Søvn og putning - 9 mdr.
Hej Helen
Du får lige et spørgsmål mere.
Vilhelm som nu er 9½mnd. sover ikke meget i løbet af dagen. vi prøver at følge dit skema i din bog om mad, men sovetider varierer meget.
Han vågner mellem 0600-0700 om morgnen og sover sin første lur mellem 0930-1030 og en halv time frem. Det er som om han ikke vil gå glip af noget. Prøver jeg at putte ham i sin seng er det en kamp der varer en halv time til en time, hvor han rejser sig op hele tiden og absolut ikke vil sove. Det går lidt nemmere med barnevognen, men man skal kører ham i søvn.
Eftermiddagsluren starter mellem 1400-1430 og så sover han en halv time. Er han puttet i sin seng, prøver jeg at få ham til at sove videre, men han rejser sig bare op igen og igen. Sover han i sin vogn, kan jeg som regel få ham til at sove videre, men han vågner og sætter sig op og skal lige trilles lidt. Han får modermælkserstatning i forbindelse med luren.
Hvordan lærer jeg ham at sove videre?
Om aftenen når han skal sove, får han vælling mellem 1900-1930 og vi ser lidt tegnefilm og går efterfølgende rundt og siger godnat til kattene, legetøj osv. De fleste gange kan jeg amme ham i søvn, men i takt med at han får mere vælling, kan jeg ikke amme ham i søvn længere og vi prøver så, at læse godnat historie og synge for ham. Han ligger ikke stille, men vil stå op eller rode rundt. Det kan tage op til en time af få ham puttet og ofte bliver det med gråd.
I og med, at jeg snart skal på job med skiftende arbejdstider, har min mand også prøvet at putte ham, men det udløser panikagtig gråd hvor han skubber sig væk fra ham. Det er helt umuligt for min mand at få ham trøstet. Lige så snart jeg kommer ind falder han til ro, dog skal han lige trøstes.
Hvad skal vi gøre eller prøve? Han tager ikke mod en nusseklud og det er en trættende kamp.
Med venlig hilsen
Vivi