Svar: Dårlig søvnassociation
24. april 2012
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Det er en forudsætning for at kunne undvære brystet, at din datter får både mad og mælk nok hele dagen igennem - jvf. tidligere dagsplan. Hvis hun ikke får sit behov dækket i løbet af dagen, vil hun naturligt søge det om natten.
Det vil også være en rigtig god idé at du ammer hende fra begge bryster sen aften, så hun omkring midnat fyldes ekstra godt op. Hvis hun har fået rigtig godt med mælk der, så kan du bedre arbejde på at hun ikke behøver mælk igen før næste morgen tidlig.
Det er naturligt at din datter vågner flere gange i løbet af natten. Hun har en alder hvor hun naturligt får lagt sig i stillinger, som hun ikke mestrer at komme væk fra. Hun sparker dynen af osv. og hun har brug for at du hjælper hende med at blive lagt på den anden side, få dynen om sig igen og lige berolige hende med dine hænder på endes krop og dermed hjælper hende videre i søvnen. Det at hun vågner op betyder ikke at hun skal ammes eller tages op i din favn, det kan være en rigtig god idé at u forsøger at lulle hende videre i sengen, altså hjælper hende videre i søvnen, men så lidt aktivitet som muligt.
Hvis hun tydeligt har brug for brystet og bliver helt ulykkelig, hvis ikke hun får det, så skal du naturligvis amme hende. Når du ammer om natten, så prøv at amme liggende, så hun ligger ved siden af dig og får brystet. Tilbyd hende brystet, men forsøg at gøre amningen kortvarigt. Lad hende die men forsøg at lirke brystet ud af munden på hende. I starten søger hun det igen, og det får hun, dier igen, falder til ro og du lirker det atter ud. Det skal du måske gøre 5 gange og det er helt okay.
Samtidig med at du gør dette, så beroliger du hende ved at holde hende i hånden, kærtegne hende, holde din hånd på hendes hofte, når hun ligger ved siden af dig, så hun lulles lidt, beroliges lidt og stille og roligt skal hun så lære at komme videre i søvnen netop med disse kærtegn og uden at du behøver give brystet. Brystet lirkes altså ud, og erstattes af de andre ting og stille og roligt kan brystet helt undværes og mors hænder kan erstatte :)
Håber du kan bruge denne uddybning, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske