Svar: Samlet søvnbehov
24. april 2012
Alder:
19 mdr.
Kære M
De fleste børn vil når de er 1.5 år gamle have brug for 13 ½ times søvn i døgnet, ofte fordelt sådan at barnet sover ca 11 ½ time om natten og 2 timer til middag. Nogle børn sover også 3 timer midt på dagen og sover så kun 10-10 ½ time om natten og det er også helt okay :)
Når der er tale om gennemsnit, så betyder det at nogle børn sover mere og andre sover mindre og det kan sagtens være at jeres dreng ikke har helt så højt et søvnbehov og det er okay. Det der er vigtigt er at I giver ham mulighed for at sove midt på dagen, så han får slappet af og kan falde i søvn, hvis han har brug for det. De fleste børn springer ikke middagsluren over før i 3 års alderen og søvnen midt på dagen er vigtig. Når han sover middagslur, så udskiller han væksthormon, bearbejder dagens oplevelser, immunsystemet styrkes osv.
Jeres dreng skulle gerne med den alder han har, generelt sove stabilt og sove godt. Der vil naturligt være perioder, hvor han sover mere uroligt, en sådan periode ligger mellem 18-20 måneders alderen, fordi han lige nu udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt. Og det betyder at han har svært ved at overgive sig til søvnen og også kan vågne med gråd og sove meget uroligt. Men det er en periode, og generelt skal han sove godt.
En forudsætning for dette er blandt andet at han har en fast rytme i løbet af dagen. Det vil sige fast stå op tidspunkt hver dag, uanset om det er hverdag eller weekend, faste tidspunkter hvor I spiser på, leger på, er aktive osv. Og fast puttetidspunkt om aftenen med et fast ritual, som forbereder ham på at nu er det ved at være sovetid. Der skal naturligvis også tages hensyn til at nogle børn er ugler og andre lærker, det vi hos voksne kalder A og B mennesker og måske er jeres dreng en ugle, der egentlig har sit bedste tidspunkt om aftenen og er meget træt og har svært ved at komme igang om morgenen. Det er okay, så er det sådan han er - og det betyder at han har brug for lidt ekstra hjælp til at skulle sove om aftenen og har brug for stor forståelse om morgenen, hvor han er lang tid om at komme igang ...
Når man har et barn som jeres dreng, der tonser rundt lige inden han falder i søvn og tilsyneladende var træt, så kan en fast plan for dagen også være en rigtig god idé. Det kan være nødvendigt at I ser på klokken og ikke kun ser på ham, fordi det giver jer en pejling af om han reelt er træt og har brug for at komme ned i gear og overgive sig til søvnen - uden at han selv mærker det, før det næsten er for sent.
Giv jeres dreng mulighed for "hviletid", så han midt på dagen får lov til at slappe af og koble lidt fra. sover han kun ½ time, vågner op og er frisk og glad, så må det være sådan, så må I gå ud fra at han ikke har brug for mere den dag. Put ham til natten på en god og tryg måde og hjælp ham med at finde ro og slappe af, når han skal sove der, forsøg at holde fast i nogenlunde faste tider og rutiner. Det påvirker hans indre ur og hjælper ham til på sigt at fornemme, hvornår han egentlig er træt og har brug for at sove og hvornår det passer bedre at lege ... :)
Håber I kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske