Svar: Kan ikke finde ro - 15 mdr.
23. april 2012
Alder:
15 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Der er flere ting som spiller ind hos jer, og jeg vil meget gerne dele lidt af mine tanker med dig.
Din dreng ligger aldersmæssigt lige på grænsen til at han begynder at have lidt bevidsthed om at du er der, selvom du ikke kan ses. Når du går fra ham, så føler han sig alene og forladt og kan ikke forholde sig til at du er lige inde i stuen og han i værelset.
Han kan heller ikke forholde sig til tid og ved derfor ikke når du går, om du kommer igen om 5 minutter eller om 5 timer og det er derfor helt naturligt at han græder, når du går fra ham og lyser op i et stort smil, når du så kommer ind til ham igen, det er glæde over at du ikke var forsvundet, at du er der for ham stadigvæk.
Rytmen om dagen spiller også ind på nattesøvnen og det er her vigtigt at han har et fast stå op tidspunkt om morgenen og også sover, spiser, leger osv. til nogenlunde faste tidspunkter hele dagen igennem, ligesom et fast puttetidspunkt om aftenen også er en god idé. Det er dog også sådan, at han naturligt i øjeblikket, hvor han sover sent, vil være mere træt om dagen og derfor måske har brug for at sove mere der ...
Måske er han ved at kunne nøjes med kun en lur dagligt. De fleste børn vil i 12-18 måneders alderen begynde at trives med en lidt længere middagslur og det kan godt tænkes at han befinder sig i denne overgang lige nu, så nogle dage har han stadig brug for to lure, andre dage, vil det være rigtig fint at han kun sover en lur.
Det at han nu går mere og mere rundt, oplever mere af verden på egen hånd osv. gør at han naturligt også klynger sig mere til jer. Han har ekstra meget brug for at vide at I er der, for at han kan selv ... og derfor vil børn i denne alder ofte klynge sig mere til deres forældre, når de skal sove og kan også vågne op og have brug for ekstra fysisk nærhed og kontakt i løbet af natten. Og det kan godt være derfor jeres dreng netop søger jer særlig meget lige nu.
I skal naturligvis give ham den nærhed han behøver. Det betyder at hvis det hjælper ham at falde i søvn og han bedre kan overgive sig til søvnen, ved at I sidder der, holder i hånd osv. så skal I naturligvis prioritere dette. Det er bedre at bruge 15 minutter med nærhed, kontakt, læse en godnathistorie, holde i hånd osv. og han så falder trygt og roligt i søvn, end at gå til og fra og han så bliver ked af det og det hele trækker ud i timer ...
Du skriver at I bruger et par timer på at få ham til at sove, hvorefter han sover et par timer og så vågner og kommer ind i jeres seng. Du spørger om du skal lægge dig sammen med ham og jeg synes bestemt at du kunne overveje at gøre netop dette, for at han så trygt og roligt falder i søvn. Det kunne godt tænkes at han så ville sove bedre og du kan så her overveje om du vil flytte ham over i egen seng, når han så sover godt og du selv går i seng - så han starter i jeres seng og flyttes til egen seng i stedet for som nu starter i egen seng og flyttes til jeres ... nogle gange kan det godt lade sig gøre :)
Hans rytme er som sagt vigtig og det har her også noget at sige, om han f.eks. falder i søvn om eftermiddagen på vej hjem fra dagpleje. Hvis han gør det, så vil han også have svært ved at falde i søvn om aftenen. Hans indtag af mad osv. spiller også ind og det er rigtig fint at I om aftenen forsøger med både bad og grød.
Jeg vil lige sende dig en plan for dagen, som det kan se ud:
Morgen 7-7.30: Havregrød, letmælk af kop.
Formiddag 9: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden evt. lidt frugtmos, vand af kop.
Puttes evt. til formiddagslur og sover her måske kun 30-45 minutter og springer måske nogle dage helt luren over.
Frokost 11.30: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, gerne suppleret med kogte pastaskruer, kogte grøntsager, stykker af frikadelle, 1/2 hårdkogt æg osv. Må også meget gerne få varm mad til frokost. Vand af kop.
Puttes til middagslur. Hvis formiddagsluren er sprunget over vil han måske sove mellem 12-14, hvis han har sovet formiddagslur, vil han sandsynligvis sove lidt senere.
Eftermiddag 15-16: 1/2 bolle med smør, ost, en lille portion tykmælk med revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, grøntsager, kød, fisk, ris, pasta, sovs osv. Mad som I andre spiser, vand eller letmælk af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten
Tilbydes en godnatgrød og puttes til natten ca kl 20
Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske