Svar: Vil ikke have morgenmad og frokost
23. april 2012
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og din plan for dagen :)
Du skriver at din dreng ofte får en flaske mælk mellem 24 og 05 - ofte lyder den til at ligge omkring kl 03. Du fortæller at han ofte drikker mellem 200-240 ml og enkelte nætter 2 flasker a 150 ml ... og min tanke er, at mælken om natten godt kan fjerne lysten til morgenmad.
Din dreng skal naturligvis have sin mælk, men jeg vil anbefale at du giver ham 2 flasker aften og sen aften, så han ikke får mælk efter kl 01. Derudover vil jeg anbefale at du skruer mælkemængden lidt ned, evt. introducere en godnatgrød i stedet, så han ikke behøver drikke helt så store mængder, som nu. Det vil være meget passende at han i 10-12 måneders alderen får 400 ml mme i døgnet og derudover får lidt mælk af en kop, lidt yoghurt, ost osv. som også dækker hans behov for kalk og så naturligvis drikker vand. Og faktisk vil jeg anbefale at du i en periode udskifter mælk af kop med vand af kop, så han ikke får mere mælk end den mængde han drikker af sine to flasker. Hvis han samlet får 500 ml med mme, mælk i grøden, lidt yoghurt eller lignende, så er det super.
For at motivere ham til at spise morgenmad, vil jeg også anbefale at du starter med at give ham lidt frisk frugt i hånden at gumle på og derefter følger efter med grøden. Det at sidde og gumle på frugt, er for det første friskt og indbydende, hvis han ikke har så meget appetit om morgenen, men det sætter også gang i enzymerne og appellerer til at det er spisetid og dermed lyst til at spise.
Mellemmåltider er også vigtigt med den alder han har. Det er bedre at han spiser lidt og tit end få og store måltider. Og så kan du med fordel give ham rester fra aftensmaden til frokost, så han der for mad der smager af mere og mad med mere bid.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7.30: Tilbydes friske frugtbåde i hånden at gumle på, og du følger efter med lidt grød, vand af kop.
Formiddag 8.30-9: Tilbydes ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 11.30-12: Varm middagsmad, det kan være rester fra aftensmaden, kan også få rugbrødshapsere med forskelligt pålæg, suppleret med kogte pastaskruer, kogte grøntsager, rejser, ½ hårdkogt æg osv. Vand af kop.
Mælk af kop og en banan og puttes til middagslur ca kl 13
Eftermiddag 15: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, en lille portion tykmælk eller lignende med rugbrødsdrys, revne æbler, frugtmos, vand af kop.
Aften 17.30-18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med ris, pasta, kød, fisk, kartofler, grøntsager, sovs osv. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød
Flaske og puttes til natten ca kl 19.30-20
Sen aften 24: Flaske og sover uden yderligere mælk til næste morgen tidligt.
Det vil være en god idé at give ham flasken sen aften, så han mættes der og derfor ikke behøver søge ekstra mælk i løbet af natten. I kan godt give ham flaske mere eller mindre i søvne og så kan han sove videre ...
Jeg håber du kan bruge lidt af disse idéer videre, fortsat held og lykke og rigtig god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske