Svar: Vitaminforvirret
23. april 2012
Alder:
18 mdr.
Kære Marianne
Fødevarestyrelsen skriver i en pressemeddelelse fra 19. april 2012, at der "ikke påvist nogen sundhedsrisiko ved at tage en daglig multivitaminpille" og at "de danske maksimumsgrænser for vitaminer og mineraler i kosttilskud er fastsat på et niveau der sikrer, at selv de forbrugere, der har et højt indtag af vitaminer og mineraler gennem den daglige kost, kan tage en daglig vitaminpille uden risiko for at indtage for høje niveauer".
I en pressemeddelelse fra 20. april 2012 skriver Fødevarestyrelsen at de nu arbejder på at lave nye grænser for, hvor mange vitaminer og mineraler der må være i kosttilskud. Dette gælder også multivitaminpiller til både børn og voksne.
Ændringen sker blandt andet fordi danskerne har ændret kostvaner og nu spiser mere frugt og grønt end tidligere og de skriver at "tilpasningerne har intet at gøre med et nyere studie af vitaminer fra Rigshospitalet".
Derfor er vejledningen som hidtil - børn KAN fra 18 måneders alderen tilbydes en daglig multivitamintablet, som sikrer dem blandt andet D-vitamin. Det anbefales at børn får d-vitamin til de er 2 år.
Børn med mælkeallergi anbefales et dagligt kalktilskud. Derudover kan det være hensigtsmæssigt at børn med mælkeallergi spiser en multivitaminpille, hvis kosten er ensidig.
Børn i alderen 6-12 måneder anbefales et dagligt jerntilskud, med mindre de får mindst 400 ml jernberiget modermælkserstatning i døgnet.
Nogle gange kommer det frem i medierne, at jorden er udpint og at frugt og grønt ikke indeholder samme mængde mineraler og vitaminer som tidligere. Og for at "være på den sikre side", så er det godt lige at tage en vitaminpille. Og sådan er det ikke. Hvis vi spiser sundt og varieret så vil vi normalt være dækket ind med de vitaminer og mineraler som vi behøver.
Læs også min artikel "Vitaminpiller til børn kan indeholde skadelige mængder næringsstoffer", som du finder i min artikelsamling.
Og ja - også mange baredetsnartersommerhilsner herfra!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske