Brev:
Gode råd vedrørende nattesøvn
22. april 2012
Alder:
7 mdr.
Gode råd vedrørende nattesøvn
Kære Helen.
Vi skriver til dig igen, for at få gode råd vedr. nattesøvn.
Vores datter på 7 mdr. er begyndt at sove mere uroligt om natten end tidligere. Hun har generelt sovet rigtig godt om natten lige fra fødslen, men er de sidste to uger begyndt at vågne flere gange i løbet af natten – nogle gange for at få sin sut, og andre gange vågner hun helt op, og kan være vågen en times tid ad gangen. Hun vågner ikke fordi hun er ked af det og græder heller ikke – hun er bare urolig, pjevser og roder rundt.
Hun er meget afhængig af sin sut i nattens løb, hvilket vi forsigtigt prøver at fravænne hende ved at tage den fra hende i intervaller, når hun tillader det. Hvis hun kræver sin sut, får hun den selvfølgelig, men vi tager den ud af munden på hende, når hun så slumrer hen igen.
Hun græder aldrig når hun skal puttes, men falder i søvn i egen seng ved, at vi ligger sammen med hende og snakker lidt og aer hende. Det tager normalt et kvarters tid, men i øjeblikket en halv til en hel time.
Når hun bliver urolig eller vågner op i nattens løb, får vi hende til at falde til ro ved at lægge os ind til hende og sige shhhh shhhh... Vi har taget den ene side af hendes seng, og har sat sengen sammen med vores seng, så hun kan mærke os tæt på.
I øjeblikket ser hendes nattesøvn nogenlunde sådan her ud:
Kl. 20: Puttes i egen seng.
Kl.20 - 21: Roder rundt og sover let. Kræver sut mange gange, for til sidst at falde i dyb søvn.
Kl. 21 - 01: Sover meget tungt.
Kl. 01 – 04: Sover meget let og er indimellem vågen.
Kl. 04: Kommer over i vores seng og falder i dybere søvn indtil kl. ca. 6.
Vi er i tvivl om hvad grunden til dette skift skyldes, og har følgende spørgsmål;
• Hun kan endnu ikke undvære den sene eftermiddagslur (ca. 17.30) inden aftensmaden, og sover i ca. en halv time. Har den lur indflydelse på nattesøvnen, siden hun nu er begyndt at vågne helt op om natten?
• Hun virker ikke tørstig/sulten om natten, så derfor giver vi hende ikke drømmeflasken ved midnat fordi hun sover. Kan hendes opvågninger skyldes tørst eller derimod den fysiske/mentale udvikling, hun gennemgår lige nu? Vil det give hende en roligere nattesøvn hvis vi giver hende en drømmeflaske ”i søvne” omkring midnat?
• Hun kan ikke skifte sovestilling af sig selv endnu, og sover hele natten på ryggen. Kan vi hjælpe hende til bedre nattesøvn ved at skifte sovestilling på hende?
Vi ved ikke, om du skal bruge hendes dagsprogram for at komme med en vurdering af natteprogrammet, så vi skriver det her for en sikkerheds skyld:
Kl. 5.30 / 6.00: Vågner og får flaske (vi står op)
Kl. 8: Havregrød og vand
Kl. 9: Frugtmos og vand, og puttes til formiddagslur (sover 1,5 - 2 timer)
Kl. 11.30 / 12: Frokost (mos, ”gumlemad” og vand)
Kl. 13: Flaske og puttes til middagslur (sover mellem 1,5 - 2,5 timer)
Kl. 16: Fuldkornsgrød med frugtmos og vand
Kl. 17.30: Sen eftermiddagslur (kan endnu ikke undværes, og sover ca. 20 min.)
Kl. 18 / 18.30: Aftensmad og vand
Kl. 20 / 20.30: Flaske og puttes til natten (hun drikker mellem 100-265 ml.)
På forhånd tak for hjælpen.
Med venlig hilsen
J og L