Svar: Putning om aftenen, vågner efter 20 minutter
22. april 2012
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til - og dejligt at høre at du synes mine bøger er fantastiske - tak! :)
Børn kan godt have en periode, hvor de har svært ved at overgive sig til søvnen om aftenen og præcist, som du beskriver, vågner op efter 20 minutter og har brug for brystet for at falde i søvn igen. Og du må gerne amme hende her. Det er helt okay og helt fint, det sker der ikke noget ved.
Din datter udvikler sig rigtig meget lige nu og bliver langsomt mere og mere bevidst om forskellige ting. Hun bruger sig selv motorisk og mentalt og oplever mange ting i løbet af dagen der skal bearbejdes, når hun sover, og det er naturligt svært for hende at give slip på alle dagens oplevelser. Derfor vågner hun op, græder kortvarigt, søger brystet, spiser og sover så fint videre og det må hun som sagt gerne.
Det er også sådan at din mælk er mere koncentreret om aftenen, og det betyder at hun ved at die hyppigt, får flere små slurke koncentreret mælk og derved også mælk der mætter hende lidt ekstra. Så det lille ekstra måltid hun søger efter 20 minutters søvn kan godt have positiv effekt på de timer der kommer efterfølgende, fordi hun lige der bliver mættet lidt ekstra og derfor også kan sove bedre.
Nogle gange kan man være heldig at man ved at amme, lægge en skiftning ind så hun vågner op igen og så amme igen, får hende fyldt så fint op med mælk at hun ikke vågner efter de 20 minutter, fordi skiftningen undervejs giver hende lidt det samme som opvågningen gør for hende lige nu. Så det kan du forsøge.
Når jeg ser planen for dagen, så ser den umiddelbart fin ud og det vigtiste er at jeres datter lyder til at trives med den rytme ... Det som umiddelbart springer mig i øjnene er at hun sover tidligt hele dagen igennem og hun sover generelt korte lure. Hendes nattesøvn starter derfor også tidligt og natten bliver lang, når hun puttes og sover allerede kl 18.30. Det er helt fint, det må hun gerne, men det betyder naturligt at hendes behov for at få den ekstra mælk og dermed en ekstra amning kan være helt naturlig. Det giver god mening.
Rent søvnteoretisk, så kunne jeg godt tænke mig, hvis hun kunne sove en længere middagslur, så hun ikke kun sover en time der, men måske sover 1.5-2 timer. Det ville være rigtig godt i forhold til at komme igennem søvnens forskellige stadier. Men det er ikke sikkert hun kan og hvis hun trives, så må det være sådan. Det er godt at hun får sine små lure, så hun stadig får lidt afbræk i løbet af dagen.
Du kan godt prøve at arbejde på at putte hende en lille smule senere hele dagen igennem for at se om det vil gøre en forskel, men med den alder hun har, så er der stor sandsynlighed for at rytmen falder tilbage til den nuværende igen - og som sagt, hvis hun trives, så er det fint, der er ikke grund til at ændre på noget der fungerer godt for alle ...
Jeg håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske