Svar: Powernappende baby og mor på vej i opløsning
21. april 2012
Alder:
4 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og din ærlighed, det er rigtig godt du skriver :)
Har du talt med din læge? Jeg spørger fordi jeg tror du har en efterfødselsreaktion og det er rigtig vigtigt at du taler med lægen om hvordan du har det, og sammen med lægen finder ud af, om du vil få det bedre med samtaler, evt. psykolog og/eller måske har brug for medicin.
Det er ikke nogen skam og det er ikke pinligt at have en efterfødselsreaktion, det er mere normalt end du tror. Man regner med at 10-15 % af alle kvinder og 5-8 % af alle mænd, får psykiske vanskeligheder, der kræver professionel hjælp, i forbindelse med at de bliver forældre. Og med det forløb I har haft, så er det helt naturligt at du nu reagerer og har svært ved at overskue det hele og har følelsen af at "gå i opløsning", som du selv skriver. Og det er vigtigt at du får hjælp! Hvis det er svært for dig at tale med lægen, så tag det brev med, som du har sendt til mig og lad lægen læse det :) Hvis du ikke har det godt med din læge, så få en anden! :)
Du kan også søge privat hjælp, det tilbyder blandt andet Gaia-instituttet.
Med hensyn til din "powernappende baby", så er det helt normalt at børn i 3-4 måneders alderen ændre søvnrytme og pludselig begynder at powernappe hele dagen igennem i stedet for at sove lidt længere lure.
I den her alder, er børn mere opmærksomme på verden, de følger tydeligt med, de bruger sig selv mere fysisk og mentalt, drejer hovedet bevidst efter ting, skelner tydelig mellem om de er hjemme eller ude, om de er i favn hos mor eller en fremmed osv. Det betyder at børn i denne alder meget let lader sig forstyrre - og især når de skal spise. De ammes, spiser, slipper - kigger efter ting, tager måske fat igen, slipper og gider så alligevel ikke mere, det er sjovere at lege og være opmærksom på verden.
Det betyder at man meget let kan komme ind i en rutine, hvor barnet mere eller mindre slatspiser, slatsover, slatspiser og atter slatsover - hele dagen igennem og derfor kan det være en rigtig god idé at arbejde på at barnet får lidt mere mad. I første omgang handler det om at barnet skal have mere mælk, at barnet skal ammes lidt hyppigere - det vil øge mælkemængden og give barnet mere ro i maven - og forhåbentlig bedre søvn. Og måske vil det hos jer være en god beslutning at supplere amning med en flaske, fordi det kan gøre at far eller en anden kan være med til at tage over og du kan få frigivet lidt tid til dig selv. Det kan også give lidt ro for dig at vide, hvor meget hun reelt har drukket og dermed kan det være lettere at tyde om hun egentlig er sulten, har ondt i maven, skal sove eller hvad det handler om ...
Jeg vil anbefale at du forsøger at arbejde på en rutine, hvor hun får mælk inden hun skal sove. Mælk skal indgå som et fast del af hendes putteritual. Hvis du ammer hende, så vil det være fint at du lægger dig med hende og ammer hende liggende i din seng og så lader hende falde i søvn der. Hvis du supplerer med en flaske så har du mulighed for at putte hende i barnevognen og give hende flasken imens hun ligger der, så hun oplever at falde i søvn i sin vogn men stadig lige får lidt ekstra mælk at sove på.
Du kan nu arbejde på tre lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Du skal medtænke at vågen tid skal være aktiv tid og at hun i sine vågne perioder skal aktiveres både motorisk og mentalt, så hun også er mere parat til at skulle sove, når hun puttes igen. Så du skal nu prøve at se hendes døgn lidt mere opdelt i aktive og vågne perioder og tidspunkter, hvor hun så skal sove.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre, vågner ofte også med en ekstra amning og dagen begynder
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Tilbydes lidt grød, evt. med frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og suppleres evt. med en flaske og puttes til middagslur ca 13
Eftermiddag 16: Ammes og puttes til dagens 3. lur
Aften 18: Når skemaden til frokost fungerer begynder du at introducere lidt grøntsagsmos her og vand af kop.
Ammes og evt. suppleres med flaske og puttes til natten. Tidspunktet for putning afhænger af hvor sent den 3. lur ligger.
Sen aften 23-24: Ammes/flaske, spiser mere eller mindre i søvne
Midt nat: Ammes og sover videre
Som du kan se er der i denne plan indført lidt skemad udover de mange amninger og også forslag til hvor du evt. kan supplere med flaske. Du skal naturligvis gøre det som både du og din datter er parat til, men prøv at bruge planen som en guid til hvordan I kan komme videre.
Start altid med skemad om dagen og ikke om aftenen og hold mængden af skemad nede, også selvom hun måske virker meget interesseret og gerne vil spise større mængder. Det er vigtigt at du kun giver få skefulde til max 1/2 dl. så hun ikke får ondt i maven eller får forstoppelse.
Er du alenemor? Eller hvem har du i dit netværk? Det er vigtigt at du taler med din kæreste/mand og er ærlig omkring hvordan du har det. Det er vigtigt at du vælger ud, hvem du kan have tillid til og bruger dine kræfter på få personer, men personer, som du ved vil hjælpe og støtte dig.
Det vil være en rigtig god idé at du gør det til en fast rutine at putte din datter i barnevognen en gang dagligt og triller hende en tur. På den måde kan du holde hende sovende og samtidig er det godt for jer begge at komme ud at gå. Du skal ud at bruge dig selv og have lys og frisk luft :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :) Knus herfra :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske