Svar: Træthedstegn
20. april 2012
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er rigtig vigtigt for mig at sige, at når noget fungerer, så skal man ikke ændre på det. Der er ingen problemer i at jeres datter falder i søvn med brystet, hvis hun derefter sover roligt og dejligt og kan puttes i sin seng.
Det er rigtig vigtigt at I ved, at brystet er en naturligt søvnassociation. Det er helt naturligt og dejligt for hende at falde i søvn ved at få mælk og ved at mærke mor tæt på og det er fint. Når det fungerer, så skal man ikke ændre på det. Det er kun, hvis hun begynder at blive uhensigtsmæssig afhængig af brystet at det er et problem. Det vil sige, at hvis hun begynder at vågne hver time natten igennem, for at få brystet og ikke kan sove uden. Men så længe du kan amme hende og putte hende og hun derefter sover fint indtil omkring midnat, hvor hun så ammes igen, puttes tilbage i seng og sover videre, så skal I ikke ændre noget.
Lige nu lyder det som om at jeres datter har ekstra meget behov for tryghed og nærhed, for at mærke jer og mærke at hun ikke er alene. Og I skal naturligvis give hende den nærhed hun viser behov for.
Det er rigtig vigtigt, at I forsøger at holde en nogenlunde fast plan for dagen, jvt. tidligere plan jeg har sendt jer, fordi det naturligt også vil spille ind på hendes evne til at overgive sig til søvnen. Det at have en fast rytme, et fast stå op tidspunkt og faste tidspunkter for aktivitet, søvn, mad osv. dagen igennem vil påvirke hendes indre ur og dermed også hendes følelse for at have behov for at sove, når hun bliver puttet. Så det at have en fast rytme, vil også gøre at I naturligt stille og roligt bedre vil kunne putte hende og at hun så falder i søvn kort tid efter hun er lagt til at sove.
Nogle børn viser også svage træthedstegn og her kan en fast plan også hjælpe, fordi I kan "beregne" jer frem til, hvornår det bedste puttetidspunkt er .. :)
Men hun må stadig gerne blive ammet om aftenen, når hun skal sove og hvis hun nogle dage når at falde i søvn ved brystet, men i øvrigt sover godt, så lad det være sådan :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske