Svar: Smør
20. april 2012
Alder:
5 mdr.
Kære Mor til verdens sødeste bandit :)
Det anbefales at tilsætte 1 tsk. fedtstof til barnets portion af grød og mos, når man giver barnet hjemmelavet mad.
Det anbefales at man varierer mellem de forskellige typer af fedtstof, så barnet får smør og smørlignende produkter samt blød plantemargarine og planteolier som f.eks. majsolie, olivenolie, rapsolie og vindruekerneolie.
Det vil formodentlig være en fordel, hvis fedtstoffet i grød og mos ikke altid er smør, fordi barnet i forvejen får en del af denne type fedt fra sin mælk.
Der er ikke i de offcielle anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen eller Fødevarestyrelsen nogen skelnen imellem, hvorvidt man bruger usaltet eller saltet smør og som udgangspunkt tænker jeg, at hvis du laver kartoffelmos til jer alle sammen og her laver det med almindelig saltet smør, så sker der ikke noget ved det. Netop i 6 måneders alderen vil det være rigtig fint at lave kartoffelmosen med smør og sødmælk, så kan I alle spise den samme mos og jeres dreng kan på den måde stille og roligt få mad, der tager udgangspunkt i familiens mad.
Der skal ikke tilsættes ekstra salt til barnets portion, men fordi jeres dreng en gang imellem får saltet smør i sin mad, så sker der ikke noget ved det. Kommer du lidt salt i kogevandet, når du koger kartoflerne, må han også stadig gerne få disse kartofler. Laver du grød eller mos kun til ham, så kan det være en mulighed at bruge usaltet smør eller måske bedre - at bruge forskellige former for planteolie, for netop at variere det fedtstof han får :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske