Brev:
Søvn - eller rettere mangel på samme
19. april 2012
Alder:
9 mdr.
Søvn - eller rettere mangel på samme
Hej Helen
Først vil jeg sige tak for en god brevkasse - som vi har brugt meget i vores snart 9 måneder som forældre.
Vi har en sund og rask dreng - Alexander på knap 9 måneder. Han er født til tiden, har ligget fint på sin vækstkurve siden fødslen, er fint med motorisk og er en nysgerrig og glad dreng. MEN vi har lige siden han blev født, kæmpet med søvnen om natten. Han vågner op med ca. 2 timers mellemrum og græder. (Nogle gange oftere) I en lang periode kunne det afhjælpes med sut (dårlig søvnassociation - I know), men lige for tiden er heller ikke dette nok. Han skal op og vugges og helst have flasken i munden før han igen finder ro. Jeg har ammet ham til han blev 8 mdr., men gik herefter over på MME, så jeg havde mere styr på hvor meget han får. (så jeg kunne udelukke at sult var grunden til opvågningerne). Her følger lige en plan for hvordan vores dag som oftest ser ud.
5.30-6.00: Vågner og er meget frisk!
6.30: Tilbydes havregrød med bananmos og mælk af kop. Spiser 6-8 skefulde)
7.30-9.30/10.00: Sover morgenlur i barnevogn.
Ca. 10: Tilbydes samme havregrød og spiser ca 1-2 dl.
11.30/12: Flaske (260ml) og puttes i BV. (Sover ca. 2 timer- nogle gange 1 andre gange 3)
14/14.30: Rugbrødshapsere med leverpostej+agurkestang og vand af kop. (½-1 stk. bondebrød)
Ca. 15.30: Tykmælk med banan og havregryn. (spiser ca 1-2 dl) vand af kop+riskiks.
Ca. 17: Puttes i BV. (Han er så træt, at vi ikke kan/vil holde ham vågen til han skal puttes til nat)
18/18.30: Vågner eller bliver vækket.
Ca. 18.30: Aftensmad som os - Pasta, ris, kartofler, grøntsager, kød og sovs. (Meget varierende mængder, men ca. 1 dl) Agurkestænger, riskiks og hvad han selv kan sidde med, vil han gerne have.
19.30/20: Flaske (260ml) og puttes i egen seng på eget værelse. Han plejer at lægge sig hurtig, men er nu begyndt at rejse sig op og roder rundt. Han er ikke ked, så vi lægger ham bare ned til han falder i søvn efter ca. ½ time.
23/00: Vågner grædende og får flaske (260ml)Han ligger i mine arme og får flasken, og falder først i søvn når han bliver lagt ned i sengen. Som regel uden sut.
Herefter vågner han med ½-2 timers mellemrum og græder. Nogle gange er det nok at give ham sutten og han sover videre. Jeg forsøger at vente med flaske til 4-5 tiden, men overgiver mig desværre ofte, da han bliver ved med at græde og jeg ikke kan få ro på ham.
04/05: Flaske
Jeg tænker selv, at det er problematisk, at han vågner et sted mellem 5 og 6 om morgenen og så sover en lang morgenlur 1½ time efter. Men han er bare så træt… Skal det ændres og hvordan?
Alexander skal starte i dagpleje om 1½ måned, så det skal også lige tænkes ind i en plan.
Han sover som regel godt om dagen (3 lure af et par timers varighed i gennemsnit), så jeg tænker ikke det kan være ører, tænder eller andet i den retning der bøvler.
Vi har forsøgt at give ham sutteklud som dufter af mig i stedet for sutten. Det har ikke haft den store effekt, men det er også ret nyt, så det fortsætter vi med.
Jeg håber du vil kigge lidt på vores rytme og komme med nogle forslag til hvad vi kan ændre for at få vores dreng til at sove bedre om natten.
Venlig hilsen
Heidi