Svar: Madrytme?
19. april 2012
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Dejligt at høre at du har downloadet nogle af klippene fra min dvd og har fundet dem brugbare :) Og velkommen til :)
Det er helt rigtigt at antallet af amninger sættes ned i takt med at antallet af måltider sættes op. Den første amning der forsvinder vil ofte være amningen midt nat. Det betyder at børn i 6 måneders alderen stille og roligt vil begynde at kunne sove 5-6 timer uden at få mælk.
For nogle børn fungerer dette bedst, hvis de ammes f.eks. kl 20, 24 og 05, så det lange søvnstræk ligger mellem 24 og 05, for andre fungerer det bedre at barnet ammes kl 20, 02 og 04, så det lange søvnstræk ligger mellem 20 og 02. Begge dele er helt okay.
Som udgangspunkt tænker jeg, at hvis man kan få barnet til at spise sen aften, så er det rigtig rart, fordi det giver os mulighed for at sove længere om natten. Det kan være lidt hårdt at blive vækket for at amme kl 02, men nogle gange spiser barnet bare ikke nok sen aften og sover for dybt og er først klar til at spise først på natten og så er det også fint. I må her vurdere, hvad der passer bedst for jer.
Jeg tænker også at det vil være en rigtig god idé at du stadig ammer tidlig morgen, fordi det på sigt vil gøre at din datter sover lidt videre om morgenen, lærer at sove lidt længere og ikke begynder at vågne og starte dagen alt for tidligt. Ved at tage hende over til dig og amme hende liggende i din seng tidlig morgen, har du således mulighed for at få lit mere søvn selv, men du får også gjort hendes nattesøvn lidt længere.
Det betyder ikke at du behøver fylde hende med mælk på det tidspunkt, du må godt amme hende, så hun falder til ro og så se om ikke du stille og roligt kan lirke brystet til dig og få hende til at sove videre, uden at hun har "overspist", men mere fået en "tørstslukker", netop for at give plads til morgengrøden.
Det vil være rigtig godt, hvis I kan forsøge at starte dagen til samme tid hver morgen og forsøge at køre en nogenlunde fast rytme hele dagen igennem. Og mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre i din seng
Morgen 7-7.30: Havregrød, fuldkornsgrød eller lignede, vand af kop.
Formiddag 8.30-9: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur kl 9, sover her måske 1-1.5 time
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13. Tidspunktet varierer efter hvor lang og sen en formiddagslur hun tager. Må her gerne sove en længere lur på 1.5-2.5 timer, hvis hun kan. Kør evt. med hende i barnevognen og lad hende sove videre i vognen, når I kommer hjem.
Eftermiddag 16: Frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Powernapper måske 20-30 minutter, det afhænger af hvor lang en middagslur du kan få hende til at tage. Hvis hun står tidligt op og sover korvarig middagslur vil hun naturligt have brug for sin powernap her. Men sover hun en lang middagslur, vil hun måske kunne springe denne lur helt over ...
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til natten kl 20-21 - helt afhængig af hvor meget og hvornår hun har sovet i løbet af dagen. Hvis hun sover lang middagslur og springer powernappen eftermiddag over, vil hun måske kunne puttes kl 19.30, modsat, hvis hun sover lur kl 17-18, så vil hun måske først være klar til putning kl 21 som tilfældet nogle gange er nu og det er også helt okay.
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og begynder derefter at kunne sove uden mælk til næste morgen tidlig.
Eller hvis hun er puttet kl 21, så vil hun måske først være parat til at spise igen kl 01-02 og vil så derefter sove til næste morgen, hvor hun måske vil ammes igen eller du måske skal prøve at springe den over og så give grød i stedet.
Fordelen ved at amme tidlig morgen er ud over de ting jeg allerede har nævnt, at hun stadig får mælk, som er en vigtig del af hendes væskebehov - og det er vigtigt, fordi den næste amning der fjernes ofte er formiddagsamningen. Den forsvinder i 7 måneders alderen, hvor hun så skal lære at blive puttet til formiddagslur uden at få mælk først. I stedet får hun sit mellemmåltid. Derudover forsvinder eftermiddagsamningen ofte også i 7 måneders alderen og de fire amninger hun i den alder har brug for, vil derfor ligge tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. På den måde sikres der plads til mere og mere rigtig mad i dagtimerne og samtidig sikres hun også mælk/væske nok :)
Jeg håber at ovenstående tanker og også plan for dagen hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske