Svar: Min dreng vil ikke sove om dagen - 7 mdr.
19. april 2012
Alder:
7 mdr.
Kære Louise
Tak for dit brev, velkommen tilbage og hvor dejligt at høre at I har fået en lillebror - tillykke! :)
Jeg vil meget gerne dele lidt af mine tanker med dig, og tænker at der er flere ting der spiller ind hos jer ...
Det er rigtig vigtigt, at du forsøger at have en nogenlunde fast rytme for dagen. Det vil sige fast stå op tidspunkt om morgen og fast puttetidspunkt om aftenen og også faste tidspunkter I spiser på, er aktive på og din dreng puttes på i løbet af dagen. Der bør være en ens rytme uanset om det er hverdag eller weekend. Det påvirker det indre ur, den cirkadiske rytme og har dermed indflydelse på din drengs fornemmelse for både mæthed og sult og også fornemmelse for træthed og vågenhed, altså behov for at skulle sove ..
Du skriver at han ikke er særligt glad for grød, men det er rigtig godt, hvis du kan få ham til at spise grød, bare to gange dagligt. Det er vigtigt fordi der er brød og gryn af det der kaldes tryptofan som har en positiv effekt på blandt andet vores søvn. Det har grøntsager også og de fede fisk som laks og makrel og det vil være en rigtig god idé at sikre ham så varieret en kost som muligt hele dagen igennem.
I har sandsynligvis nyt at holde ham tæt og har haft stort behov for dette, især men den forskrækkelse I fik, da var nyfødt og syg - og han har naturligt også haft behov for at mærke jer og naturligt været ekstra tryghedssøgende, hvorfor han har søgt og I har givet ham jeres favn. Det er helt rigtigt og I har ikke gjort noget forkert, men med den alder han har nu vil det være rigtig godt, hvis han stille og roligt kan lære at sove uden at blive vugget og uden at falde i søvn med brystet i munden.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30: Havregrød eller anden form for grød, prøv at variere mellem hjemmelavede og købte grødprodukter, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Puttes til formiddagslur 9.30-10 uden at få bryst først
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur kl 13-13.30 - tidspunktet varierer lidt efter hvor lang en formiddagslur han har taget
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, vand af kop. Frisk frugt i hånden at gumle på selv.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet er mere og mere jeres mad, det vil være rigtig fint at prøve med forskellige risretter med sovs, give ham en kartoffelbåd fra ovnen, kogte stykker blomkål, broccoli eller lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Kommer i bad og gøres klar til natten
Ammes og puttes til natten 19.30-20. Tidspunktet afhænger af hvor lang og sen en middagslur han tager
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og puttes tilbage i egen seng og sover uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.
Det lyder som om at jeres dreng er blevet uhensigtsmæssigt afhængig af dit bryst og af din favn, når han skal sove. Det handler om at der skal ændres på hans søvnassociationer - måden han falder i søvn på.
Det er naturligt at små børn bliver ammet og falder i søvn ved brystet, men stille og roligt skal de lære at sove uden denne afhængighed og det er der I er nået til nu :)
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. Øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne. Din dreng er afhængig af at få bryst og det lyder som om at han om natten også søger dig og er ved at blive afhængig af at ligge tæt op af dig, søge brystet og derved komme videre i søvnen. Du skriver at du ofte lige ammer ham 2-3 gange om natten og så sover han fint videre og på den måde har nætterne altid været nemme ... men med den alder han har nu, bør han sove uden at få mælk om natten og har egentlig kun behov for 4 amninger hele døgnet .. :)
Det er stadig vigtigt at han bliver ammet, så han får sin mælk og ikke er sulten. Det er rigtig vigtigt at han få mad og væske nok dagen igennem for at sove godt om natten - jvf. planen for dagen. Men det er rigtig vigtigt at han ikke falder i søvn ved brystet. Det er rigtig vigtigt at han nu lærer at falde i søvn uden brystet i munden og i stedet i sin egen seng.
Det betyder ikke at du skal lægge ham vågen i seng, når han puttes om aftenen, men at han skal være døsig og lige ved at falde i søvn. Det betyder ikke at du skal bære ham og gå rundt med ham, for så er han eller bliver han afhængig af at I så tager ham op og gå rundt med ham igen og igen. Han bliver afhængig af jeres favn, af at være tæt på jer hele tiden.
Det kan være en god idé at give ham en klud, som dufter af dig, som følger med ham når du ammer og putter ham i hans egen seng. Så han har kluden både når han ammes og når han flyttes ned for at sove - fordi den giver ham lidt af dig med i seng.
Det vil også være rigtig godt, hvis du kunne indføre små ord, faste små kærtegn som du beroliger ham med, fordi du stille og roligt kan gøre dette mere og mere på afstand.
Og så vil jeg anbefale at du fjerner tremmerne fra den ene side af hans tremmeseng og kobler hans seng til din. På den måde kan han lære at sove i sin egen seng og du kan ligge ved siden af ham i din seng. Du kan altså berolige ham med din nærhed, hjælpe ham til fysisk ro og få ham til at slippe dagen osv. ved at være ved siden af ham i stedet for at gå rundt med ham eller holde ham.
Det kan nogle gange være nødvendigt at flytte ham lidt i etaper, så han fra at blive båret rundt i jeres favn, fremover falder i søvn liggende ved siden af dig i din seng. Stille og roligt fjerner du dig så mere og mere fra ham, så han sover mere og mere på afstand af dig - men stadig så du kan nå ham, lægge hænderne på ham og bibeholde de ritualer du har indført. Og så kan han tilsidst blive puttet i sengen, som er koblet til din, lære at sove der, stadig med dig ved siden af sig - men hvor I ligger i hver sin seng. Og når han så har lært at sove i sin seng, så kan han puttes direkte der.
Og brystet skal du forsøge at lirke ud af munden på ham, lige der, hvor han vil kikke på dig, smile til dig, trille om på siden og falde i søvn - på den måde lærer du ham at sove uden at han behøver have brystet i munden og stille og roligt kan tidsintervallet mellem der hvor han slipper brystet og sover, naturligt også være lidt længere :)
Og om dagen kan du prøve at putte ham på samme måde, lægge ham i sengen, amme ham lige inden, lade ham slippe brystet, smile til dig og falde i søvn, hvor du er der, beroliger med dine hænder og nærhed. Puttekluden der dufter af dig osv. Samme princip om dagen, som om aftenen og så kan du lade ham sove og fjerne dig, eller du kan tage en lille lur sammen med ham ...
Og når du vil putte ham i barnevognen, så skal samme klud følge med og ritualet være næsten det samme. Han starter med at få masser af mad i maven, bliver stimuleret både mentalt og fysisk, så han tydeligt er parat til at sove, når han bliver puttet, om formiddagen kan han få lidt ekstra vand at drikke og inden middagsluren ammes han. Og inden han sover helt, så puttes han i barnevognen.
Det kan være rigtig fint at gå med ham, som du gør nu, hvor han f.eks starter med at sidde op og kikke på verden, mærker vinden i ansigtet, ser og oplever. Og først når han tydeligt er træt, så lægger du ham ned. Læg mærke til klokken, det giver dig en idé om, hvornår han egentlig er parat til at sove.
Og når du triller ham i barnevognen, så gør det mindre og mindre. Hold hele tiden pauser med vognen - græder han så triller du lidt igen, pause, lytte, triller, hvis han græder igen, men stoppe igen, når han er stille, græder ham, så triller du lidt igen osv. På den måde kan du stille og roligt lære ham at falde i søvn uafhængigt at vognens konstante trillen ... han kan på den måde stille og roligt lære at falde i søvn uden at være i bevægelse.
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske